Ministerul Justiţiei (MJ) propune un proiect de Lege privind registratorii comerciali şi activitatea de înregistrare în registrul comerţului, act normativ ce stabileşte procedura de control prealabil înregistrării în registrul comerţului. În sistemul juridic românesc, activitatea de registru s-a desfăşurat, până la intrarea în vigoare Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 116/2009 sub controlul judecătorului delegat la oficiile registrului comerţului, înregistrările efectuându-se numai în baza unei încheieri pronunţate de acesta sau, după caz, a unei hotărâri judecătoreşti definitive. În opinia MJ, acest mecanism de verificare ex-ante nu este însă singurul folosit în statele europene. În condiţiile în care legislaţia comunitară în materia societăţilor comerciale nu obligă statele membre să aleagă un anumit sistem de control al operaţiunilor de înmatriculare, ci instituie doar obligaţia asigurării efectivităţii controlului de legalitate, o serie de state europene au optat pentru un control administrativ în locul celui judiciar. Controlul administrativ este cu atât mai mult o opţiune viabilă cu cât în susţinerea sa pledează şi o serie de recomandări ale Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei, instrumente internaţionale ce invită statele membre să identifice soluţii pentru degrevarea judecătorului de atribuţiile ce excedează actului de judecată stricto sensu. „În urma unei analize riguroase a mai multor aspecte, s-a concluzionat că înlocuirea controlului judiciar al legalităţii operaţiunilor de înmatriculare/înscriere de menţiuni în registrul comerţului cu un control administrativ reprezintă una dintre măsurile ce se impun pentru o decongestionare a instanţelor judecătoreşti, suprasolicitate în contextul social-economic actual, dar şi o fluidizare a procedurilor aferente desfăşurării unei activităţi comerciale”, arată MJ, în expunerea de motive privind adoptarea legii. Proiectul de lege realizează, în primul rând, o codificare a dispoziţiilor privitoare la operaţiunile de înregistrare în registrul comerţului, actualmente dispersate în foarte multe acte normative de nivel primar sau secundar, unele dintre ele contradictorii sau cu conţinut normativ similar ori chiar identic. Sunt prevăzute astfel, într-un singur act normativ: persoanele fizice şi juridice supuse obligaţie de înregistrare în registrul comerţului, actele, faptele şi menţiunile care se înregistrează în registrul comerţului, elementele cererii de înregistrare, sancţiunile pentru neîndeplinirea obligaţiei de înregistrare, procedura de înregistrare în registrul comerţului, o nouă modalitate de efectuare a publicităţii obligatorii, prin crearea Buletinului electronic al registrului comerţului. Adoptarea acestei legi va impune abrogarea unor acte normative.