Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) vrea o lege specială pentru navigatorii ieşiţi la pensie şi ale căror venituri sînt mici. Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu a declarat, vineri că, în prezent, în evidenţe se află aproximativ 45.000 de navigatori, marinari cu brevet, personal hotelier pe pasagere, dar şi pensionari. “Sînt aproape 12.000 de marinari la pensie care sînt într-un sistem precar de pensie, care nu le dă posibilitatea unui trai decent. Vorbeam cu un fost marinar care, după 35 de ani pe mare, şi-a pierdut cinci degete, a supravieţuit unui naufragiu şi are pensie de 500 de lei. Dar mai sunt şi alţii care au doar 200-300 de lei pensie”, a declarat Mihălcioiu. Potrivit sindicaliştilor, pensia unui comandant de navă ajunge, în prezent, la aproximativ 800 de lei pe lună. Mihălcioiu a adăugat că viaţa pe mare este extrem de complicată, navigatorii având de confruntat multe greutăţi - furtuni pe mare, navigarea în zone periculoase unde se expun unor boli precum holera, ferba galbenă sau malaria, riscul de a rămîne fără alimente şi apă - iar datoria lor este să salveze nava indiferent de pericol. În ceea ce priveşte flota maritimă românească, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, a declarat că aceasta mai are în prezent doar cinci nave cu pavilion românesc, iar investitorii privaţi ar trebui încurajaţi printr-un cadru legislativ pentru a construi mai multe vase. „Ar trebui iniţiată o lege de care să profite investitorii români care ar dori să investească în shipping, alţii decît cei existenţi. Este nevoie de un cadru legislative consolidat care să încurajeze trasnportul, dar şi construirea de nave sub pavilion românesc”, a declarat Mihălcioiu. El a mai adăugat că pot fi elaborate proiecte cu finanţare europeană. “Cu siguranţă astfel de proiecte vor fi promovate de UE. Sînt bănci europene care acquisează la directiva europeană de politică financiară în privinţa construirii de nave, acordarea de credite”, a precizat liderul SLN, afirmînd că, în prezent, flota maritimă românească trece printr-o perioadă dificilă, iar România are doar calitate de observator în organizaţiile maritime internaţionale unde se iau decizii importante, în lipsa unui parc de nave cu pavilion românesc a căror dezvoltare ar atrage şi mai multe fonduri în ţară.