Legea care permite plata retroactivă a contribuțiilor de asigurări sociale, Legea nr.186/2016, a fost publicată în „Monitorul Oficial al României“, Partea I, nr. 842 din 24.10.2016 şi a intrat în vigoare începând cu 27.10.2016.
În temeiul acestui act normativ, poate încheia contract de asigurare socială orice persoană, indiferent de cetăţenie, cu domiciliul sau reşedinţa în România, care îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii: nu are calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială; nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme neintegrate acestuia, în perioada pentru care se solicită asigurarea, respectiv nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare în sistemul public de pensii; nu a avut obligaţia asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care se solicită o astfel de asigurare.
DOCUMENTE NECESARE
Documentele necesare pentru încheierea contractului de asigurare sunt: actul de identitate al persoanei care urmează să beneficieze de asigurare, respectiv al mandatarului, în original și copie; procura specială autentificată în condițiile legii, în cazul încheierii contractului prin mandatar; declaraţia pe propria răspundere, care se completează la sediul casei teritoriale de pensii.
Contractul de asigurare socială prevăzut de Legea nr. 186/2016 se încheie numai pentru perioade anterioare (pentru cel mult 5 ani anteriori încheierii contractului). Formularul de contract se completează la sediul casei teritoriale de pensii. Pentru perioadele viitoare, asigurarea voluntară se realizează prin încheierea contractului de asigurare socială în condiţiile prevăzute de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare. Încheierea contractului de asigurare socială în temeiul prevederilor Legii nr. 186/2016 poate fi solicitată numai în perioada 27.10.2016 - 27.04.2017. Baza de calcul pentru contribuția de asigurări sociale, respectiv venitul asigurat la care se achită contribuţia de asigurări sociale, înscris în contractul de asigurare socială, este aleasă de persoana care încheie contractul şi nu poate fi mai mică decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător fiecărei luni din perioada pentru care se solicită asigurarea în sistemul public, și nici mai mare decât valoarea corespunzătoare a de cinci ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Suma cu titlu de contribuţie de asigurări sociale datorată în baza contractului de asigurare socială poate fi plătită în una sau mai multe tranşe lunare, fără a depăşi data de 27.04.2017. Suma reprezentând contribuţie de asigurări sociale datorată se actualizează cu indicele de inflaţie, conform prevederilor art. 6 alin.(2) din Legea nr. 186/2016, ori de câte ori se face plata contribuţiei. Înregistrarea contractelor se poate face zilnic, de luni până joi între orele 8.00 și 16.00 și vineri între orele 8.00 și 13.30, la etajul 1, camera 109, informează Casa de Pensii Județeană Constanța. ”Plata contribuției se poate face în numerar, la casieria Casei Județene de Pensii, sau prin orice alte mijloace prevăzute de lege, în contul deschis la Trezoreria Statului pe seama casei de pensii”, se arată într-un comunicat al Casei Județene de pensii, semnat de directorul executiv Cristina Samoilă.