Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat ieri, la dezbaterea publică a proiectului legii educaţiei, că actul normativ nu rezolvă peste noapte problemele existente în învăţământ, însă crează cadrul în care învăţământul se va dezvolta în câţiva ani. El le-a spus participanţilor la dezbatere că sarcina Ministerului Educaţiei a fost de a propune o viziune coerentă în domeniul învăţământului. Reprezentanţii sindicatelor din învăţământ nu par, însă, să fie de acord cu această afirmaţie, ei afirmând că proiectul legii educaţiei nu ţine cont de realitatea din sistemul de învăţământ românesc. În ciuda obiecţiilor aduse de sindicate, organizaţiile studenţeşti şi organizaţiile părinţilor în ceea ce priveşte actul normativ, ministrul Daniel Funeriu s-a declarat „mulţumit de dinamica dezbaterilor”, precizând totuşi că i-ar fi plăcut ca şi partidele politice să se fi implicat mai mult. Ministrul Educaţiei a făcut o scurtă prezentare a principalelor modificări propuse prin proiectul de lege, menţionând introducerea obligativităţii învăţământului până la vârsta de 16 ani şi a claselor pregătitoare, dar şi introducerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial.
GREŞELI CORECTATE. Daniel Funeriu a explicat că trecerea clasei a IX-a la gimnaziu vizează reducerea abandonului şcolar, precizând că 20% dintre copii abandonează şcoala după finalizarea clasei a VIII-a, în special în mediul rural, unde părinţii preferă să-i pună la muncă în loc să-i trimită la liceu într-o altă localitate. „Dacă această tranziţie se va face la 16 ani, vor creşte şansele de a continua şcoala”, a afirmat Daniel Funeriu, precizând însă că trecerea clasei a IX-a în ciclul gimnazial nu se va face începând cu anul şcolar viitor, întrucât acest lucru nu este încă posibil. Ministrul ignoră însă faptul că majoritatea copiilor din mediul rural abandonează şcoala după terminarea clasei a VIII-a nu din cauza distanţei mari pe care ar trebui s-o parcurgă în cazul în care ar urma liceul în altă localitate, ci din cauza situaţiei materiale precare a părinţilor, care nu îşi mai permit „luxul” de a-şi ţine copiii la şcoală. Reprezentanţii Organizaţiei „Salvaţi Copiii” a propus Ministerului Educaţiei să modifice unele capitole din proiectul legii educaţiei care au impact asupra copiilor, cerând combaterea violenţei în şcoli, înlăturarea segregării şi a costurilor ascunse - un obstacol în procesul educaţional, precum şi asigurarea accesului la educaţie pentru copiii neînregistraţi la naştere. Secretarul general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Liviu Pop, a declarat că reprezentanţii Ministerului Educaţiei au corectat greşelile gramaticale din proiectul legii educaţiei şi au modificat numărul minim de membri din Consiliul de Administraţie al unităţilor şcolare, care reprezenta una dintre nemulţumirile sindicaliştilor din învăţământ.