Curtea Constituţională (CC), care a admis, în urmă cu o săptămînă, sesizarea preşedintelului, susţine că Legea care prevede că nu se poate organiza referendum concomitent cu alegerile prezidenţiale, parlamentare sau europarlamentare ar putea bloca orice fel de consultare a poporului. Magistraţii Curţii arată în motivarea deciziei, publicată ieri, că s-a mai pronunţat asupra acestor prevederi de lege în 21 februarie 2007, decizie publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 162 din 7 martie 2007, cu prilejul soluţionării sesizării formulate de un număr de 71 de deputaţi. Curtea a constatat că textul de lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 90, potrivit cărora “preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional”, precum şi cele ale art. 95 alineatul 3, care prevăd că, în cazul aprobării propunerii de suspendare din funcţie a preşedintelui României, “în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea preşedintelui”. Din analiza celor două texte constituţionale rezultă că referendumul se poate desfăşura oricînd în cursul anului, dacă Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de suspendare din funcţie a şefului statului. Aşadar, potrivit Constituţiei, nu există nicio altă condiţie care să interzică organizarea şi desfăşurarea referendumului simultan cu alegerile prezidenţiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European, ori într-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor menţionate. Ca atare, magistraţii Curţii spun că acolo unde legea nu distinge, “nici interpretul nu poate să o facă (Ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus)”. În consecinţă, judecătorii arată, redînd decizia din 2007, că toate condiţiile stabilite de legiuitor pentru desfăşurarea referendumului prin legea criticată adaugă la prevederile Constituţiei, ceea ce determină neconstituţionalitatea acestora. De asemenea, art. 5 din Legea 3/2000 împiedică organizarea oricărui referendum, în condiţiile în care, practic, în România, s-ar putea să se desfăşoare alegeri în fiecare an. Judecătorii constituţionali mai precizează că textul de lege poate genera blocaje constituţionale, data alegerilor devenind dependentă de data desfăşurării referendumului.