Legea pumnului, în școală

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Agresiunea fizică și insultele, o normalitate?

Legea pumnului, în școală

Eveniment 24 Ianuarie 2015 / 00:00 3575 accesări

Săptămâna aceasta a debutat cu un incident de agresiune între doi elevi, unul în clasa a IX-a și unul într-a X-a, de la Liceul Tehnologic de Electrotehnică și Telecomunicații (Telecom) din Constanța. După ce i-a dat un cap în gură colegului său mai mic, tânărul de clasa a X-a își va afla pedeapsa marți, 27 ianuarie. Tot în această săptămână, marți, 20 ianuarie, alți doi băieți de clasa a X-a de la Colegiul Tehnic de Marină ”Alexandru Ioan Cuza” (CTMAIC) din Constanța și-au împărțit câțiva pumni și palme la sfârșitul orelor de curs. Unul dintre martorii la incident a filmat scandalul și l-a postat pe YouTube, însă ulterior a șters înregistrarea. Potrivit imaginilor, se pare că scandalul a debutat cu câteva jigniri, iar la un moment dat, unul dintre elevi a sărit la bătaie. În imagini se vede cum tinerii își împart palme, pumni și picioare, iar unul dintre ei primește și un cap în gură de la colegul său. Directorul unității școlare, prof. Iuliana Negreț, susține că a aflat vineri de incidentul petrecut în urmă cu câteva zile și a demarat o anchetă în acest sens. ”La CTMAIC a avut loc un conflict spontan între doi elevi, conflict care s-a stins după un minut. CTMAIC a anunțat Inspectoratul Școlar Județean Constanța, Secția 5 Poliție și a început o anchetă internă, urmând a se lua măsuri conform Regulamentului de ordine interioară”, a anunțat prof. Negreț, într-un comunicat. Din păcate, aceste incidente nu sunt întâmplări izolate în școlile din județul Constanța. Potrivit ultimei statistici a Centrului Județean de Resurse Educaționale (CJRAE) Constanța, în anul școlar 2013 - 2014 au fost înregistrate 493 de cazuri de violență în școlile din mediul urban și rural.

            CELE MAI COMUNE CAZURI DE VIOLENȚĂ Cele mai multe incidente înregistrate de profesorii psihologi din cabinetele școlare sunt violențele ușoare (158 de cazuri înregistrate, cele mai multe în mediul urban - 98) și insultele grave, repetate (110 cazuri înregistrate, din care 108 în mediul urban). De asemenea, au fost înregistrate 61 de cazuri de distrugere a bunurilor școlii, 50 de situații fiind sesizate în mediul urban. Alte incidente cu care s-au confruntat școlile în anul școlar 2013 - 2014 sunt amenințările repetate (42 de cazuri), consumul de alcool și alte substanțe interzise (22 de cazuri în mediul urban), introducerea de persoane străine în incinta școlii (14 situații în urban), șantajul, instigarea la violență și discriminarea.

SUNT ÎNREGISTRATE ȘI TREI CAZURI DE VIOLENȚĂ FIZICĂ GRAVĂ, TOATE ÎN MEDIUL URBAN.

            Prin comparație cu anul școlar 2012 - 2013, numărul cazurilor de violență este în scădere, de la 527 de situații centralizate. Dacă numărul de violențe fizice ușoare este același (158), situația centralizată de CJRAE arată că au fost înregistrate mai multe cazuri de insulte grave repetate (114), de amenințări (46), șantaj și instigare la violență. De asemenea, în anul școlar 2012 - 2013 au fost raportate 69 de cazuri de distrugere a bunurilor școlii, furt și tentativă de furt (10 situații) și introducere a unor persoane străine în incinta școlii (15 cazuri). Trebuie precizat că raportările cazurilor de violență de către școli la CJRAE vin în mare parte din mediul urban și mai puțin din rural. 

            În urmă cu câteva zile, inspectorul școlar general din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Constanța, prof. Răducu Popescu, spunea că incidente precum cel de la începutul acestei săptămâni se întâlnesc în fiecare județ, Constanța nefiind unul dintre județele unde violența ridică probleme în mod deosebit. Referitor la modificările regulamentului de organizare și funcționare în învățământul preuniversitar pentru reducerea violenței, inspectorul spune că multe dintre prevederile introduse acum au fost deja implementate la nivelul ISJ Constanța în ultimii doi ani. ”Vă reamintesc că am introdus acele măsuri de securitate în ceea ce privește accesul persoanelor străine în unitățile școlare. În primă etapă, poate părinții au înțeles puțin distorsionat această măsură, însă acum apreciază aceste modificări, pentru că acum au certitudinea că niciun străin din afara unității școlare nu poate avea acces în școală”, a spus prof. Popescu. De asemenea, semnele disctinctive care vor fi introduse în fiecare școală și care vor fi comunicate Poliției au rolul de a-i proteja pe elevi. ”Semne distinctive care vor fi introduse pentru fiecare școală vor da un sentiment de mândrie și de apartenență la o unitate școlară, fiind un criteriu de securitate și de rigoare în ceea ce privește disciplina în unitatea școlară și respectul față de instituția de învățământ”, a continuat prof. Popescu. Acesta a făcut apel la directorii școlilor și la membrii asociațiilor de părinți pentru stabilirea acelor însemne care să poată fi achiziționate cu ușurință de toți părinții.

Ce măsuri iau psihologii școlari?

            Psihologii școlari spun că, pe măsură ce cresc, tinerii înțeleg care sunt consecințele faptelor lor și că vor fi supuși pedepselor. Cu toate acestea, în adolescență, tinerii își doresc să iasă în evidență și uneori nu reușesc să își stăpânească instinctele. ”Comportamentele violente ale tinerilor depind de mai mulți factori, precum structura personalității, mediul de proveniență, iar conflictele între ei pot apărea și dacă sunt atinse niște puncte sensibile. Când ajung la violență fizică, trebuie luate măsuri imediat și trebuie identificate cauzele care au provocat incidentul”, a explicat psihologul Laura Secu, consilier de imagine din cadrul CJRAE. Pentru a reduce incidentele violente care se petrec în școli, psihologii școlari iau o serie de măsuri care cuprind atât organizarea unor întâlniri între reprezentanți ai Poliției, Jandarmeriei, Poliției Comunitare, Penitenciarului Poarta Albă și elevi pe tema cauzelor violenței în societate și în școli, cât și introducerea unor activități de consiliere pe tema violenței în cadrul orelor de dirigenție. De asemenea, în cursul anului școlar au loc activități de promovare a alternativelor de educație nonviolentă în școli și sunt organizate dezbateri pe tema comunicării eficiente și a abordării conflictelor.

Taguri articol


12