Ministerul Internelor şi Reformei Administrative (MIRA) va propune modificarea Legii serviciului de salubrizare a localităţilor prin ordonanţă de urgenţă, scopul fiind de a se unifica cadrul legal şi instituţional privind organizarea şi funcţionarea serviciilor comunitare de utilităţi publice. În nota de fundamentare a proiectului se arată că asigurarea curăţeniei şi a igienei publice este o cerinţă majoră şi urgentă impusă de normele europene şi solicitată în permanenţă de către cetăţeni, care sînt nemulţumiţi de modul în care operatorii de salubrizare se achită de obligaţiile contractuale pe care le au. Reprezentanţii MIRA au spus că este necesar ca serviciul de salubrizare să fie cît mai aproape de cetăţean şi să poată fi controlat de reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, care au sarcina permanentă să monitorizeze contractele încheiate cu operatorii. Acest control se poate exercita mult mai eficient la nivelul subdiviziunilor unităţilor administrativ - teritoriale. MIRA susţine că prezenta reglementare are un caracter urgent şi este impusă de schimbările şi evoluţia cadrului legislativ adiacent serviciilor comunitare de utilităţi publice intervenite. “Urgenţa promovării acestei ordonanţe de urgenţă rezultă din necesitatea eliminării contradicţiilor semnalate între unele prevederi ale cadrului normativ care reglementează organizarea şi funcţionarea serviciilor comunitare de utilităţi publice - Legea administraţiei publice 215/2001, Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice 51/2006, OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, precum şi din necesitatea continuării procesului de descentralizare a serviciilor comunitare de utilităţi publice şi de apropriere ale acestora de consumator”, se arată în actul normativ. MIRA susţine că, în prezent, o serie de contracte de atribuire a serviciilor de salubrizare a expirat şi că este imperios necesar să se organizeze proceduri de atribuire a contractelor în conformitate cu prevederile legislative din actele normative menţionate. Alegerea modalităţii de gestiune a serviciului de salubrizare se face prin hotărîri ale consiliilor locale, în conformitate cu strategiile şi programele de salubrizare adoptate la nivelul fiecărei localităţi. Indiferent de modalitatea de gestiune adoptată, activităţile specifice serviciului de salubrizare se organizează şi se desfăşoară pe baza unui regulament al serviciului şi a unui caiet de sarcini, aprobate prin hotărîre a consiliului local.