Cel mai dezbătut pachet de legi al vremurilor noastre - cel al Educaţiei - se află, începînd de ieri, în stadiul de evaluare în cadrul comisiei de specialitate a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) în vederea redactării formei finale ce va fi analizată cu partenerii de dialog. Consilierul personal al ministrului Educaţiei, Mihaela Suciu, a declarat, ieri, că cele mai discutate subiecte în cadrul dezbaterilor publice organizate de MECT în ultimele două luni şi pentru care au fost primite multe sugestii vizează structura anului şcolar, respectiv educaţia timpurie, organizarea clasei pregătitoare şi a clasei a IX-a, finanţarea unităţilor de învăţămînt prin intermediul autorităţilor locale sau inspectoratelor şcolare, titularizarea şi alegerea directorilor de şcoli. În ceea ce priveşte învăţămîntul obligatoriu de la trei ani, consilierul ministrului a spus că „obligativitatea nu trebuie condiţionată de o măsură coercitivă, de tipul părintele care nu-şi dă copilul la grădiniţă va fi sancţionat cu amendă între 500 şi 2.000 lei”. “Învăţămîntul de la trei ani, denumit obligatoriu, include această sancţiune prevăzută în noul pachet de legi. Ministerul însă şi-a dorit, din start, obligativitatea direcţionată către stat. Adică eu, stat, ofer infrastructura, resursa umană, dotările necesare unei educaţii timpurii normale. Nu vrem să eliminăm obligativitatea, ci doar sancţiunea în cazul celor care nu trimit copiii la grădiniţă. Îl oblig să-l dea la acest tip de învăţămînt, dar nu îl sancţionez dacă nu vrea s-o facă”, a mai spus consilierul. O alt punct important al discuţiilor vizează locul unde este plasată clasa pregătitoare. Noul proiect de legi prevede clasa pregătitoare în învăţămîntul primar. “Problema este cine face pregătire, educatorul sau învăţătorul, aici sînt propuneri şi discuţii. Cei mai mulţi susţin că ar fi bine să rămînă la grădiniţă. Schimbarea structurii învăţămîntului a stîrnit discuţii, dar învăţămîntul timpuriu va fi introdus gradual. Vom vedea dacă clasa pregătitoare intră în şcoală cum prevede noul pachet de legi sau nu, la fel şi clasa a IX-a. Am gîndit ca elevii să nu mai plece din gimnaziu pentru a urma clasa a IX-a în altă localitate decît cea de domiciliu, să rămînă în şcoala lui. Sigur, apar modificări în privinţa orarului, dar vom vedea ce decizie va fi luată. Cei care lucrează în sistem să aducă propuneri, sugestii adaptate realităţii româneşti, nu doar critici”, a mai spus Suciu. Un alt subiect intens dezbătut în timpul dezbaterii publicice a proiectelor de legi ale Educaţiei a fost legat de menţinerea studiului religiei în liceu. După ce vor fi analizate sugestiile şi propunerile la proiectele de legi ale Educaţiei, vor fi reţinute cele pertinente care ajută şcoala românescă. Forma finală va fi rediscutată cu partenerii de dialog, respectiv sindicate, studenţi şi comunitatea academică, astfel ca, în 1 aprilie, să fie redactată forma finală ce va fi depusă spre aprobare Executivului şi Parlamentului, a conchis consilierul ministerial.