În ultima vreme, am tot auzit că se încearcă şi că se va rezolva problema posturilor în administraţiile locale. În ultimii trei ani, din 2010 şi până acum, în administraţiile locale - de fapt, în întreg sistemul bugetar - era nevoie să plece şapte oameni ca să poată fi angajat unul. Aşa se traduce celebra regulă instituită de Guvernul Boc n’şpe: şapte la unu. Prin urmare, timp de trei ani s-au eliberat nenumărate posturi. Unele administraţii locale au ajuns să aibă doar cinci angajaţi - asta cu primar şi viceprimar. Deci, doar trei funcţionari într-o primărie în care e nevoie şi de contabil, şi de arhitect, şi de un om pentru analiza cazurilor sociale, şi de angajaţi în multe alte posturi, fără a mai vorbi de personalul auxiliar. Cu alte cuvinte, foarte multe posturi existau în grilă, dar nu se puteau face angajări decât în sistemul instituit. De ceva vreme îl tot auzim pe premierul Victor Ponta că vorbeşte despre reluarea sistemului de angajări unu la unu. Pentru asta, însă, trebuie să fie scoase din grilă posturile vacante, pentru că altfel există riscul supradimensionării sistemului bugetar. Acelaşi prim-ministru spunea că abia după reducerea posturilor vacante trebuie să se facă o analiză concretă şi să se arate exact unde e nevoie de noi angajări, adică în primării precum cea de care aminteam mai sus.
CÂTE? Dacă până acum s-a vorbit doar despre aşa ceva, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) a anunţat, la sfârşitul săptămânii trecute, că procesul de avizare a numărului de posturi şi a structurii funcţionale de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale se va desfăşura în perioada 10 - 25 iulie. Totul se va face în conformitate cu Ordonanţa de Urgenţă nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor. Potrivit OUG nr. 77/2013, pot exista anumite excepţii privind reducerea numărului de posturi vacante, precum posturile vacante unice din cadrul instituţiilor publice locale, posturile vacante pentru care au fost începute procedurile de ocupare până la data intrării în vigoare a OUG sau cele din unităţile şi instituţiile de învăţământ şi cercetare, unităţile sanitare, de asistenţă socială şi unităţile de asistenţă medico-socială, Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă şi cabinetele de expertiză medicală din cadrul caselor teritoriale de pensii. Răspunderea pentru încadrarea în aceste excepţii va fi angajată de către ordonatorul principal de credite şi trebuie să fie menţionată expres în conţinutul documentelor transmise în vederea obţinerii avizului ANFP. Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală, avizarea în conformitate cu OUG nr. 77/2013 va avea loc ulterior aprobării actelor normative de reorganizare.