Un noul regulament comunitar, intrat în vigoare de luni, elimină geoblocarea nejustificată în mediul online, în întreaga Uniune Europeană. Practic, niciun site web de comerț nu mai poate bloca accesul consumatorilor și nici nu îi mai poate redirecționa doar pentru că ei (sau cardurile lor de credit) provin dintr-o altă țară. „În 2015, 63% dintre site-uri nu permiteau efectuarea de achiziții dintr-o altă țară a UE. Această practică încetează de la 3 decembrie“, spune comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Andrus Ansip. Evident, statele membre sunt responsabile cu punerea în aplicare a regulamentului și trebuie să înființeze toate structurile necesare. În România, Protecția Consumatorilor (ANPC) va face instituția desemnată să facă asta; regulamentul va fi pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Economiei, în cel mai scurt timp posibil. Ce-nseamnă geoblocare? E un termen „fancy“ care însumează mai multe probleme clasice, de care toți consumatorii s-au lovit la un moment dat - nu poți să accesezi un site din Spania, dacă ești în România, sau nu ți se permite să plătești cu un card emis aici pe cine-știe ce pagină web din Germania. O altă problemă de care vom scăpa este cea a prețurilor diferite pentru același produs/serviciu, în funcție de țara din care se face achiziția. Nu-n ultimul rând, nu vor mai apărea nici mesajele „Produsul acesta nu este valabil în țara dumneavoastră“ sau „Nu livrăm în România“. Desigur, asta nu înseamnă că transportul nu va costa. O livrare din Anglia va fi, cu siguranță, mult mai scumpă decât una din România. Dar poate că britanicii chiar au reduceri adevărate de Black Friday. Și atunci se merită.