Libera circulaţie a mărfurilor, rămasă de… căruţă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În formula iniţială a taxei auto

Libera circulaţie a mărfurilor, rămasă de… căruţă

Social 12 Februarie 2008 / 00:00 694 accesări

Una dintre scăpările majore ale formulei iniţiale a taxei auto a fost libera circulaţie a mărfurilor. Potrivit declaraţiei şefului Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, libera circulaţie a mărfurilor va fi luată în calcul în noua grilă de calcul negociată cu Comisia Europeană (CE). „Libera circulaţie a mărfurilor este un principiu european, iar în calculul variantei noi, el a fost practic impus de către Comisie, în mod corect. Negocierile între cele două părţi au dus la un rezultat care arată că nu numai chestiunile de mediu sînt importante, ci şi cele legate de libera circulaţie. Uneori, intenţia statului membru, cum a fost prima variantă a taxei, trebuie modificată, ţinînd cont de acest principiu”, a declarat Ciocănea, la o întîlnire a secretarilor de stat pentru afaceri europene. Comisarul European Leonard Orban, present şi el la întîlnire, a confirmat că „există o înţelegere asupra unui text de modificare a legislaţiei române” între partea română şi CE. “În măsura în care legislaţia va fi modificată şi va intra în vigoare, CE va opri procedurile de încălcare a Tratatului. Dacă nu, desigur că se va merge pînă la Curtea Europeană de Justiţie. Dar sper că nu va fi cazul”, a spus comisarul. Poziţia oficială a CE rămîne aceea de a “continua procedura de infringement (încălcarea tratatului de aderare - n.r.) pînă cînd guvernul român va adopta o legislaţie nouă, aliniată regulilor europene”, a declarat purtătorul de cuvînt al comisarului pentru Taxe şi Uniune Vamală, Maria Assimakopoulou, în contextul în care Ciocănea justifica taxa auto din perspectiva utilizării fondurilor în scopuri ecologice, pentru conformarea CET-urilor la normele de mediu, pentru împăduriri şi piste de biciclete?!? Amintim că, din noiembrie 2007, România a intrat în a doua etapă a procedurii de infringement pentru taxa de primă înmatriculare. CE a declanşată această procedură în martie 2007, după ce taxa a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapă constă într-un aviz motivat prin care Comisia cere modificarea taxei şi reprezintă faza premergătoare trimiterii la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ). Conform termenului prevăzut de procedură, România avea timp două luni, pentru a modifica taxa. În caz contrar, CE ar putea decide înaintarea cazului la CEJ. La sfîrşitul lui ianuarie, la o săptămînă după ce o delegaţie română a prezentat modificările aduse taxei auto reprezentanţilor Direcţiei Generale pentru Taxe şi Uniune Vamală (DG TAXUD), ministrul Economiei şi Finanţelor a avut discuţii pe această temă cu reprezentanţii CE. „În timpul discuţiilor avute la Bruxelles, comisarul european Laszlo Kovacs a felicitat guvernul pentru modul în care varianta de modificare a taxei de poluare auto corespunde cerinţelor CE”, a declarat Vosganian la începutul şedinţei din 23 ianuarie a Executivului. În urmă cu cîteva săptămîni, el a făcut public proiectul de ordonanţă privind modificarea taxei auto şi l-a supus dezbaterii publice. Taxa se calculează în funcţie de gradul de poluare a maşinii (normele Euro), de capacitatea cilindrică şi de vechimea autovehiculului. Potrivit noii grile de taxare, valoarea taxei se va tripla la maşinile noi Euro 4, dar va fi de zece ori mai mică pentru maşinile Euro1 cu o vechime de 14 -15 ani (!).



12