Liceenii cer materii opționale adaptate secolului XXI!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din ciclul „Ce mai vor elevii“

Liceenii cer materii opționale adaptate secolului XXI!

Educație 18 Ianuarie 2018 / 09:54 1805 accesări

Asociațiile de elevi din România consideră lipsite de substanță discuțiile pe marginea propunerilor de planuri-cadru pentru liceu și se declară îngrijorate că nu va exista o reformă curriculară reală. Reprezentanții elevilor propun regândirea din temelii a modului în care se studiază materiile opționale, cerând, în primul rând, ca fiecare elev să-și aleagă, individual, ce materii opționale vrea să studieze.

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din Călărași (AECL), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Bacău (AEBC) consideră lipsită de substanță actuala dezbatere din spațiul public cu privire la propunerile Ministerului Educației Naționale (MEN) de modificare a planurilor-cadru de învățământ pentru filiera teoretică a învățământului liceal. „În calitate de reprezentanți ai elevilor considerăm că este necesar ca discuțiile despre reforma curriculară să excedeze o simplă dezbatere despre ce materii trebuie studiate și care să fie numărul de ore al fiecărei discipline“, se precizează într-un comunicat al Asociației Elevilor din Constanța (AEC).

Reprezentanții elevilor consideră că o discuție izolată despre reforma curriculară nu este productivă, iar pentru a avea rezultatul scontat este nevoie să fie adoptat un plan de măsuri în domenii precum formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, evaluarea elevilor, descentralizarea unităților de învățământ și baza materială a acestora. „Și în propunerile înaintate de MEN, la fel ca în planurile-cadru aflate în vigoare, dezvoltarea individuală a elevilor este ignorată, numărul de ore pe care elevul le poate studia la discipline opționale fiind în continuare insignifiant. Dacă în ciclul inferior (clasele a IX-a și a X-a) avem un minim de o oră pe săptămână, în cazul ciclului superior (clasele a XI-a și a XII-a) numărul minim de ore pentru materiile opționale variază între două și patru pe săptămână, în condițiile în care în prezent este de patru, respectiv cinci, în funcție de profil. În acest context, considerăm necesară aducerea în discuție și a modului în care materiile opționale se studiază în școală“, spun reprezentanții elevilor.

PROPUNERILE LICEENILOR

Elevii propun regândirea conceptului de Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ) în Curriculum la Decizia Elevului (CDE). Dacă în prezent, materiile opționale, denumite formal CDȘ, sunt studiate la nivelul unei clase și alese cu majoritatea elevilor din respectiva clasă, liceenii sugerează ca fiecare elev să se poată înscrie la materiile opționale pe care le dorește, fiind formate grupe la nivelul unității de învățământ, cu elevi aparținând mai multor clase. Actuala formulă de alegere a materiilor opționale este catalogată ca fiind desuetă, în neconcordanță cu principiile și viziunea pe care trebuie să le aibă un sistem modern de învățământ, adaptat secolului XXI. „Ultima reformă curriculară la nivelul învățamântului liceal din România a fost în perioada 1998-1999. Ceea ce înseamnă că ultima generație care finalizează liceul pe baza actualelor planuri-cadru, în iunie 2021, va <<aniversa>> și 23 de ani de când acestea sunt în vigoare. În momentul de față învățământul românesc îi pregătește pe elevi pentru trecut, nicidecum pentru prezent și viitor. Discuția despre planurile-cadru și reforma curriculară trebuie să reprezinte mai mult decât o dezbatere sterilă pe niște tabele cu disciplinele pe care le studiază elevii și numărul de ore al fiecăreia. În primul rând, trebuie să stabilim pentru ce tip de societate dorim să îi pregătim pe elevi, ceea ce înseamnă în mod obligatoriu că reforma curriculară trebuie să fie corelată cu profilul de formare al absolventului, aprobat de Ministerul Educației în anul 2015. Or, în prezent acest lucru nu se întâmplă, designul curricular propus neputând conduce la finalitățile pe care un absolvent de învățamânt liceal trebuie să le aibă“, a declarat președintele Asociației Elevilor din Constanța, Constantin-Alexandru Manda.

Taguri articol


12