“Strategia” elaborată de ministrul Mediului, Sulfina Barbu, pentru închirierea plajelor, a generat, în 2005, o pierdere de 10 miliarde de lei pentru Direcţia Ape Dobrogea Litoral, care a redus tarifele pentru închirierea metrului pătrat de plajă la jumătate şi a încheiat contracte nefavorabile chiar şi cu debitorii instituţiei. DADL a făcut concesii disperate, în caz contrar fiind nevoită să administreze plajele, în condiţiile în care nu avea dotările necesare. Dacă în 2005 licitaţia a fost organizată cu întîrziere şi s-a intrat în perioada de interdicţie a amenajărilor pe plaje, în 2006 nu numai că se repetă acelaşi scenariu, dar în plus, plajele sînt închiriate unor intermediari. Mai mult decît atît, în acest an nici măcar acum nu s-a finalizat licitaţia pentru plaje, Direcţia Apele Dobrogea Litoral, cea care transpune în practică ordinele ministerului, ţinînd-o numai într-un eşec. Ultima licitaţie, organizată ieri, pentru un sector de plajă din Neptun, va fi, din nou, reprogramată...
Direcţia Apelor Dobrogea-Litoral (DADL) a organizat ieri o nouă licitaţie de închiriere a sectorului de plajă Neptun II. Dacă la prima licitaţie, organizată de DADL în aprilie, o firmă bucureşteană a blocat licitaţia pentru că avea contract valabil pe o suprafaţă de peste 4.000 de mp, la runda a doua, care a avut loc în perioada 3-5 mai, pentru acest sector nu s-a prezentat decît un singur ofertant. Conform legii, pentru a fi validă licitaţia pentru un sector de plajă, trebuie să existe cel puţin doi ofertanţi, drept pentru care licitaţia s-a amînat pentru ziua de ieri. Şi de această dată a existat o solicitare de modificare a caietului de sarcini din partea SC "Holiday Club Neptun" SA. Firma menţionată are încheiat cu DADL contractul nr. 679/2003, pentru închirierea suprafeţei de 9.651 mp pe plaja Neptun, contract care expiră în 2012. SC "Holiday Club Neptun" SA a fost înştiinţată în toamna lui 2005 de către DADL că instituţia intenţionează să rezilieze unilateral contractul. Dacă în cazul altor chiriaşi simpla înştiinţare a administratorului legal a anulat contractele de închiriere, la SC "Holiday Club Neptun" SA procedura este mai dificilă, pentru că în contractul dintre părţi nu apare clauza de reziliere unilaterală, ca în cazul celorlalte contracte. Deşi DADL a primit solicitarea conducerii firmei de a scoate din caietele de sarcini suprafaţa pentru care s-a încheiat contractul nr. 679/2003, aceasta nu a ţinut cont şi a scos ieri la licitaţie şi această suprafaţă. "Noi deja am acţionat în instanţă DADL, pentru a fi obligată să se achite de obligaţiile contractuale. Aceasta înseamnă că există un caracter litigios pentru această suprafaţă, iar orice altă firmă îşi va adjudeca plaja se va afla în imposibilitatea exploatării suprafeţei pe care o deţinem în baza unui contract valabil", a declarat directorul societăţii "Holiday Club Neptun" SA, Octavian Caraivan. Iată însă că deşi ieri s-au prezentat doi ofertanţi, la deschiderea ofertelor s-a constatat că unul dintre participanţi nu a avut în plic toate actele cerute prin caietul de sarcini, caz în care licitaţia nu a putut fi continuată, angajaţii DADL afirmînd, cu seninătate, că aceasta va fi... reprogramată.
Cu Sulfina noastră în frunte, plecăm în concediu la... munte
Revenind la ceea ce se petrece în ultimii doi ani cu plajele judeţului, nu trebuie uitat că, anul trecut, tot cu întîrziere şi după ce s-a demolat ce se construise în cîţiva ani, DADL a avut două runde de licitaţii la fel de nereuşite. Nici atunci hotelierii nu au fost de acord cu pretenţiile aberante ale DADL, comandat de Ministerul Mediului, la cîrma căruia se instalase "demolatoarea" Sulfina, cum au numit-o cei care au înregistrat pierderi din cauza noii "strategii" a plajelor. După o rundă de licitaţii nereuşită, după care a rămas neadjudecată jumătate din suprafaţa plajelor, din dorinţa disperată de a închiria aceste obiective pentru ca întreţinerea acestora să cadă în sarcina chiriaşilor, DADL a făcut concesii celor interesaţi. Comparativ cu vara 2004, tarifele pentru închirierea metrului pătrat de plajă în 2005 s-au redus aproape la jumătate, iar contractele s-au încheiat chiar şi cu debitorii instituţiei. Dacă cei care aveau contracte cu administratorul acestor obiective de interes naţional aduceau un profit DADL în 2004 de aprox. 24 de miliarde de lei pe vară, în sezonul 2005, administratorul a încasat în jur de 15 miliarde de lei. Asta da afacere... gîndită de iniţiatorii strategiei administrării plajelor în sezonul "estival" 2005, mai ales că şi atunci a fost în contradicţie flagrantă cu normele legale în vigoare în ceea ce priveşte construcţiile pe litoral. În acest an, "strategia" ministresei Sulfina Barbu este copie fidelă cu cea de anul trecut în ceea ce priveşte întîrzierea organizării licitaţiei, depăşirea perioadei de realizare a construcţiilor şi intrarea în perioada de interdicţie, lipsa unui Plan Urbanistic Zonal pentru amenajarea plajelor. Noua “strategie” conţine însă şi ceva în plus: plajele au fost luate de la hotelierii direct interesaţi şi oferite unor intermediari care nu au nici o treabă cu turismul. Situaţia va genera scumpiri ale serviciilor inclusiv la închirierea de şezlonguri şi umbrele şi, inevitabil, gonirea turiştilor către alte meleaguri. Aşa că, în numai doi ani, "demolatoarea" a reuşit să compromită iremediabil activitatea turistică de pe litoral, să gonească clienţii şi, în scurt timp, zona cu cea mai mare capacitate de cazare din ţară, 43%, va fi o destinaţie către care nu se vor mai îndrepta nici măcar turiştii români, pentru că cei străini s-au lămurit încă de anul trecut cum stă treaba. Întrebare: dacă nu mai vin turiştii, de unde va încasa taxe şi impozite statul român, care se tot plînge de lipsa banilor, dar nu duce lipsă de... strategii demolatoare?