A fost nevoie de 21 de ani pentru ca autorităţile române să realizeze că linia de RO-RO-uri era extrem de utilă. Portuarii spun că, de la începutul anilor ’80 şi până în 1990, linia de transport de tip RO-RO a funcţionat perfect între Constanţa şi Istanbul, aducând reale beneficii economiei româneşti. Linia de tip RO-RO a funcţionat mai mult din cauza neînţelegerilor politice dintre Bulgaria şi Turcia, aceştia din urmă alegând varianta maritimă de transport pentru a ocoli Bulgaria. La vremea respectivă, România s-a implicat serios şi a pus la dispoziţie nave pentru transportul tirurilor. După căderea comunismului, relaţiile dintre Turcia şi Bulgaria au revenit la normal şi s-a renunţat la linia de transport de tip RO-RO. În euforia evenimentelor post Revoluţie, nimeni nu s-a gândit să păstreze relaţiile cu Turcia şi să menţină funcţională linia de transport de tip RO-RO. Aşa a luat sfârşit transportul de tiruri pe calea apei, revenindu-se la transportul terestru. Linia de transport de tip RO-RO reprezintă de fapt cea mai bună cale de transport pentru tiruri pe calea apei. „În primul rând, este mult mai eficientă, pentru că şoferii de tir au timpul necesar să se odihnească pe perioada transportului şi, odată ajunşi în România, să-şi continue drumul spre destinaţie. În al doilea rând, o navă de tip RO-RO poate transporta peste 100 de tiruri, la care, bineînţeles, se pot adăuga şi containere cu mărfuri. Intenţia este ca, în viitor, linia de tip RO-RO să se dezvolte în aşa fel încă să poată fi transportaţi şi turişti”, a declarat un portuar. Iniţial, linia RO-RO Constanţa - Pendik trebuia inaugurată chiar în luna februarie, când ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, şi ministrul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Turcia, Binali Yildirim, au semnat protocolul de colaborare între porturile Constanţa şi Pendik pentru încurajarea dezvoltării traficului de mărfuri între cele două porturi. Aşa cum anunţa chiar ambasadorul Republicii Turcia la Bucureşti, Ayşe Şinirlioğlu, linia RO-RO Constanţa-Pendik va fi inaugurată în luna mai, urmând a se face două sau trei curse săptămânale. Potrivit portuarilor, prin repunerea în funcţiune a acestei linii RO-RO, în zona de acostare se va înfiinţa un punct vamal cu scanner şi tot ce este nevoie pentru a verifica mărfurile care intră sau ies din România. Atât transportatorii, cât şi portuarii consideră că reluarea traficului de mărfuri pe apă este foarte benefică, efectele urmând să se resimtă în câteva luni, când, cel mai probabil, se va înregistra o creştere semnificativă a traficului de mărfuri. În ceea ce priveşte componenta turistică, aceasta va mai dura puţin, portuarii estimând că cel mai probabil de anul viitor se va putea ajunge la Istanbul pe calea apei.