Linie de mare viteză Constanţa - Budapesta!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Linie de mare viteză Constanţa - Budapesta!

Politică 08 Octombrie 2008 / 00:00 1885 accesări

România mai face un pas spre Europa. Contractul pentru construcţia liniei feroviare de mare viteză între Constanţa şi Budapesta va fi semnat în 2009, a declarat, ieri, cu ocazia Zilelor Feroviare, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. „Acest contract va fi semnat în 2009 şi reprezintă un pas către normalitate deoarece este inacceptabil ca o ţară membră a UE să nu aibă o astfel de linie”, a declarat el, precizînd că, în prezent, CFR SA pregăteşte Caietul de Sarcini pentru licitaţia prin care va fi realizat studiul de fezabilitate al acestei linii. În ceea ce priveşte liberalizarea transportului feroviar din România, reprezentanţii CFR au declarat că transportul pentru călători va fi liberalizat din 2012, în timp ce transportul de marfă pe calea ferată va fi liberalizat din 2010, pe Coridorul IV Pan European între Constanţa şi graniţa de vest. Linia de mare viteză Constanţa - Budapesta, cu o lungime de circa 800 km, ar putea costa peste 12 miliarde euro, avînd în vedere că un kilometru de cale ferată costă între 15 şi 25 milioane de euro. “O linie de mare viteză costă între 15 şi 25 milioane de euro pe kilometru, dar costurile ar putea fi şi mai mari în funcţie de rapiditatea în care se fac exproprierile şi de costul acestora. Oricum suprafeţele necesare pentru exproprieri în cazul TGV-ului (train à grande vitesse - n.r.) sînt mult mai reduse decît în cazul altor infrastructuri”, declara, recent, unul dintre “părinţii TGV-ului”, vicepreşedinte tehnic al companiei Alstom Transport, Francois Lacote. Acesta a explicat că trenurile de mare viteză vor deveni o obişnuinţă în Europa avînd în vedere că ele corespund unor necesităţi de transport rapid atît între oraşele mari, cît şi între capitale şi oraşe economice importante, şi că este de preferat ca distanţele pe care va fi construit să fie destul de reduse la început. “Dacă România are nevoie de o cale de mare viteză, o poate face. Noi am început în Franţa cu o distanţă de circa 350 de kilometri, dar se pot face şi distanţe mai mari”, a spus Lacote. Trenurile vor putea circula pe această linie cu viteze cuprinse între 220 şi 250 de kilometri pe oră pe linia Constanţa - Bucureşti - Budapesta, linie care va fi finalizată în 2020. Potrivit graficului CFR, pînă la sfîrşitul anului va fi elaborat studiul de pre-fezabilitate, iar în 2009 vom avea un studiu de fezabilitate, urmînd organizarea procedurilor pentru selectarea unui constructor, cel mai probabil în 2010 sau, cel tîrziu, 2011. În prezent, în Europa sînt în operare peste 5.500 de kilometri de linie de mare viteză, alţi 3.400 de kilometri sînt în construcţie, iar 8.500 de kilometri de linie TGV sînt în proiectare.



12