Listă de comportamente suspecte pentru a identifica teroriştii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Găselnița SUA

Listă de comportamente suspecte pentru a identifica teroriştii

Externe 30 Martie 2015 / 00:00 612 accesări

Administraţia pentru Securitatea Transporturilor (TSA) din SUA angajează ofiţeri formaţi special pentru a urmări comportamentul pasagerilor companiilor aeriene și a depista semne suspecte care să sugereze că ar fi terorişti, arată un document confidenţial al TSA obţinut de site-ul The Intercept. Foiala, mormăitul, palmele umede sunt cotate cu un punct. Aroganţa, privirea pătrunzătoare şi postura rigidă sunt cotate cu două puncte. Lista cu aceste comportamente face parte parte din controversatul program al Administraţiei pentru Siguranţa Transporturilor (TSA) de identificare a unor potenţiali terorişti pe baza comportamentelor care ar putea sugera stres sau disimulare şi este cunoscută ca Verificarea Pasagerilor prin Tehnici de Observare (SPOT). Programul foloseşte ofiţeri antrenaţi special, care urmăresc şi interacţionează cu pasagerii. Documentul nu este secretizat, dar a fost păstrat cu mare atenţie de TSA şi nu a fost publicat până în prezent. O copie a acestuia a fost oferită The Intercept de o sursă îngrijorată de calitatea programului. Criteriile se întind de la aspecte evidente, precum ”pare să se ascundă”, cotat cu trei puncte, până la unele dubioase, precum mişcarea mărului lui Adam. Mulţi indicatori, precum ”tremuratul” şi ”sosirea târzie la îmbarcare”, par să confirme acuzaţiile potrivit cărora programul alege semne şi emoţii comune multor persoane care zboară cu avionul. Un purtător de cuvânt al TSA a refuzat să comenteze aceste criterii.

            De la introducerea sa, în 2007, programul SPOT a generat o controversă din cauza lipsei de sprijin. În 2013, Government Accountability Office, aripa nepartizană a Congresului care se ocupă de investigaţii şi audit, a descoperit că nu există dovezi care să susţină ideea că indicatorii comportamentali pot fi folosiţi pentru identificarea persoanelor care ar putea reprezenta un risc pentru siguranţa aviaţiei. După analizarea a sute de studii ştiinţifice, GAO a conchis că ”abilitatea umană de a identifica în mod corect comportamentul ascuns pe baza unor indicatori comportamentali este la fel de eficientă ca descoperirea întâmplătoare a unui astfel de comportament”. În pofida acestor îngrijorări, TSA a antrenat şi mobilizat sute de ofiţeri de analiză comportamentală, iar programul a costat peste 900 de milioane de dolari, de la demararea lui în 2007, potrivit GAO. Lista de 92 de puncte este împărţită în diverse categorii, care sunt punctate fiecare. Aceste categorii includ o observare şi analiză comportamentală preliminare, după care acei pasageri aleşi pentru verificări suplimentare sunt punctaţi pe baza altor două categorii: dacă au obiecte neobişnuite, precum almanahuri şi numeroase cartele telefonice preplătite sau telefoane mobile, şi cei care manifestă semne că ascund ceva, cum ar fi acoperirea gurii cu mâna atunci când vorbesc sau clipirea rapidă. Sunt şi puncte care pot fi deduse din scorul total, pe baza observaţiilor care îl fac pe călător mai puţin probabil să fie terorist în ochii TSA. De exemplu, în cazul cuplurilor aparent căsătorite, dacă ambii parteneri au peste 55 de ani, li se deduc două puncte din scor. Femeilor cu vârste peste 55 de ani li se deduce un punct, în timp ce bărbaţii beneficiază de acelaşi tratament dacă au peste 65 de ani.

            Un fost manager în acest program a declarat, sub acoperirea anonimatului, că indicatorii SPOT sunt folosiţi de agenţiile de securitate pentru a justifica oprirea oricărei persoane pe care ofiţerii o consideră suspectă, mai degrabă decât să acţioneze ca o listă de indicatori specifici. Documentul SPOT a fost conceput astfel deoarece, teoretic, orice pasager manifestă comportamente multiple, cărora li se pot atribui o semnificaţie în documentul SPOT, a declarat el. Un alt fost manager al programului a declarat pentru The Intercept că acesta suferă de lipsa unor fundamente ştiinţifice şi de inconsistenţă, fiecare aeroport antrenându-şi ofiţerii diferit. ”Programul SPOT este o porcărie”, a declarat el.

Taguri articol


12