PROSTIA SE PLĂTEȘTE Premierul Victor Ponta consideră că Legea achiziţiilor publice trebuie schimbată, astfel încât „să nu mai existe situaţii în care cei care au câştigat să nu mai execute lucrările din cauză că au probleme“. Totodată, Ponta vrea ca firmele neserioase să poată fi puse pe o listă neagră. „Am schimbat un pic, nu suficient, legea în cauză şi am introdus amenzi ceva mai mari pentru cei care contestă licitațiile doar de dragul de a contesta. Vrem ca prețul cel mai mic să nu fie singurul criteriu pe baza căruia se câștigă lucrări. Așa s-au dat contracte la multe firme, care nu au mai făcut nimic. Constatăm că prostia din 2011 se plătește și azi. La autostrada Nădlac - Arad, spre exemplu, două loturi au fost câștigate de firme cu probleme“, a spus premierul. El a sesizat însă și o problemă a noilor lucrări din regiune - „cei 22 de kilometri ai primului lot al autostrăzii nu se termină într-un loc în care să și poți ieși de pe ei“. Ponta a făcut referire la faptul că autostrada „se lovește“ de frontiera cu Ungaria.
AUTOSTRADA SPRE UNGARIA, GATA ÎN DECEMBRIE Primul lot al autostrăzii Nădlac - Arad este construit acum de asocierea italo-germană Astaldi - Max Boegl, iar directorul de proiect, Adrian Adler, a declarat, la jumătatea lui iunie, că lucrările sunt în grafic şi ar putea fi încheiate în decembrie, mai devreme faţă de termenul contractual (22 ianuarie 2015). Potrivit spuselor sale, tronsonul cuprins între frontiera cu Ungaria şi Pecica ar trebui finalizat mai devreme, pentru că în timpul iernii nu vor mai fi condiţii meteo prielnice pentru lucrări. El a mai punctat că lucrările efectuate anterior de Romstrade au suferit degradări importante, astfel că, după ce autoritățile au reziliat contractul cu acea firmă, lucrările au reînceput cam de la 20%, nu de la 39%, cum susțineau cei de la Romstrade. Adler a mai anunțat că, din informaţiile pe care le are din Ungaria, lucrările care se desfăşoară între Mako şi frontiera cu România la Coridorul IV pan-european vor fi încheiate în noiembrie, conform contractului, astfel că, la începutul anului viitor, s-ar putea face conexiunea cu autostrada din România.
PARAGINĂ PE BANII NOȘTRI Reamintim că realizarea autostrăzii Nădlac - Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade - Monteadriano Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro. Lucrările au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuţie fiind de un an şi jumătate. Totuși, CNADNR a reziliat, la finele lui 2012, contractul pentru primul tronson, din cauza întârzierilor masive, lucrările fiind preluate de Astaldi - Max Boegl, pentru 69 milioane euro. Apoi, în vara lui 2013, și contractul pentru lotul al doilea a fost reziliat, după falimentul Alpine Bau (Austria). Termenul-limită pentru depunerea de oferte este miercuri, 23 iulie, iar contractul este estimat la 40 milioane euro. În 2013, Alpine Bau spunea că a făcut circa 84,75% din treabă, însă lucrările vor reîncepe probabil de pe la 60%, în lipsa conservării.