Situaţia socio-politică actuală din Ucraina determină turiştii din Republica Moldova să se reorienteze către alte destinaţii unde să îşi petreacă vacanţele. Pe cei aproximativ 50.000 de turişti care alegeau Ucraina ca destinaţie turistică, Asociaţia Litoral - Delta Dunării (ALDD) încearcă să-i atragă către România şi, în acest sens, a relansat ieri, în Mamaia, la hotelul Malibu, strategia de promovare staţiunilor de la malul mării şi din Deltă, împreună cu Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) din Republica Moldova. Delegaţia din Moldova a fost condusă de preşedintele ANAT, Alexandru Juraveli, care a venit însoţit de reprezentanţi ai agenţiilor de turism în numele cărora a vorbit Anatolie Ghicul, iar ALDD a fost reprezentată de preşedintele Corina Martin. Reprezentanţii Republicii Moldova au vizitat timp de două zile (ieri şi marţi) staţiunile de pe litoral, unde au discutat cu hotelierii despre cum pot fi atraşi pe litoral turiştii moldoveni.
“Pentru că în ultimul an au stagnat acţiunile comune, ALDD şi-a propus să relanseze strategia de promovare a staţiunilor de pe litoral şi din Delta Dunării. Vreau să vă spun că, în prezent, Delta Dunării ca destinaţie turistică nu este un produs care să se afle la vânzare în agenţiile de turism din Moldova”, a declarat Corina Martin. În acest sens, o delegaţie de hotelieri din România va face o prezentare a staţiunilor de pe litoral şi din Delta Dunării la Chişinău şi, totodată, se va lansa oficial filmul de prezentare a staţiunii Mamaia. Martin a anunţat şi că programul “Litoralul pentru toţi” va deveni accesibil şi pentru turiştii moldoveni şi că se vor pregăti reduceri şi facilităţi în anumite hoteluri de pe litoral, de la 2 la 5 stele, dar şi pentru mai multe atracţii turistice (cum sunt autobuzele supraetajate sau aqua-parcul). Preşedintele ANAT Moldova, Alexandru Juraveli, a spus că, din datele statistice pe care le deţine, anul trecut, din 14.500 de turişti moldoveni care au ajuns în România, numai 10% s-au îndreptat către zona de litoral, restul preferând staţiunile montane şi balneo-climaterice. Un flux mai mare de turişti s-a îndreptat în anul precedent către Turcia (55.000 de turişti) şi Bulgaria (52.000). “Motivul numărului mai mic de turişti care ajung în România este şi procedura de deschidere a vizei către ţara noastră. Fără viză circulă doar cei care au paşapoarte biometrice, iar restul trebuie să pregătească o serie de documente - adeverinţă de salariu, certificatul de naştere, trebuie să aibă 500 de euro într-un cont, pe lângă pachetele de cazare şi masă deja cumpărate. Nu mai luăm în calcul cozile şi perioada de aşteptare a vizei”, a spus Juraveli. În Bulgaria, a mai precizat el, viza se obţine prin plata unei taxe de 35 de euro, nefiind necesară prezentarea la Consulat, iar către Ucraina nu este solicitată viza deloc. Martin a adăugat că încearcă să implice şi instituţiile statului în procesul de promovare a turismului românesc: “Încercăm să implicăm şi alte ministere, precum Ministerul Afacerilor Externe, pentru că problema vizelor este un element foarte important în atragerea turiştilor, dar şi Autoritatea Naţională pentru Turism, ca să creăm o strategie comună şi să ne atingem scopul - aducerea turiştilor străini în România”. Juraveli a făcut profilul turistului din Republica Moldova, care caută, la fel ca orice turist, preţuri bune pentru servicii de calitate, dar şi pachete complexe care să ofere de la cazare şi masă la spaţii de recreere pentru familiile cu copii şi excursii pentru vizitarea atracţiilor turistice din zonă. Acest lucru a fost confirmat şi de directorul general al Axios Travel Moldova, Anatolie Ghicul, care a completat că turiştii moldoveni caută pachete de cazare la preţuri între 10-20 de euro pe noapte la hoteluri de 3-4 stele, cu două mese incluse, pentru sejururi de cel puţin şase nopţi, dar şi pachete all inclusive, şi sunt dispuşi să cheltuiască pentru distracţie aproximativ 200 de euro de familie într-un sejur.