Lucrările lui Theodor Aman, expuse la Muzeul de Artă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Lucrările lui Theodor Aman, expuse la Muzeul de Artă

Justiție 15 Ianuarie 2007 / 00:00 1185 accesări

Înfiinţat în anul 1961, Muzeul de Artă din Constanţa deţine un vast patrimoniu cultural din care fac parte opere de artă create de artişti plastici din perioada modernă şi contemporană. Vizitînd expoziţiile permanente şi temporare ale instituţiei muzeale, publicul larg poate admira picturi, sculpturi şi opere decorative, realizate de Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, Oscar Han, Corneliu Medrea, Vasile Popescu şi alţii. În prezent, pe simezele Muzeului de Artă sînt expuse şi cele 228 de opere de artă, reunite în colecţia doctorului Vintilă, lucrări care fac parte din patrimoniul Muzeului de Artă “Dinu şi Sevasta Vintilă”, din Topalu. În această colecţie, dar şi în patrimoniul Muzeului de Artă sînt incluse picturi şi grafice create de plasticianul Theodor Aman. Theodor Aman (1831- 1891) a fost întemeietorul primelor şcoli româneşti de arte frumoase, atît la Iaşi, cît şi la Bucureşti. Descoperind pasiunea pentru artă încă din copilărie, Theodor Aman a absolvit facultăţile de specialitate din Bucureşti, dar şi din Paris. Printre maeştrii care i-au îndrumat paşii în domeniul artei se numără pictorul Constantin Lecca, la Şcoala Centrală din Craiova, Michel Martin Drolling, Francois Edouard Picot. Încă din acea perioadă, plasticianul a pictat o serie de compoziţii istorice, unul din genurile sale preferate. Din rîndul acestor lucrări fac parte picturi precum: “Cea din urmă noapte a lui Mihai Viteazul” (1852), “Bătălia de la Olteniţa” (1854), “Bătălia de la Alma” (1855) şi “Unirea Principatelor” (1857). De remarcat este faptul că Theodor Aman punea accent pe fiecare detaliu, acest lucru fiind demonstrat de lucrările expuse la Muzeul de Artă, care se află, şi în prezent, într-o perfectă stare de conservare. Înainte de a începe pictura propriu-zisă, Theodor Aman făcea în desen, uneori chiar în ulei, toate studiile pregătitoare. Atunci cînd era vorba de un tablou istoric, plasticianul se informa cu privire la evenimentul sau personalitatea pe care urma să o ilustreze, lecturînd cronici sau monografii. Desenul era executat cu multă grijă, artistul ţinînd seama de regulile compoziţiei şi de exemplul artiştilor mari, nelăsînd nimic la voia întîmplării. Fiecare parte era lucrată separat, complet terminată, aşa cum trebuia să apară în opera definitivă, pictorul revenind asupra ei ori de cite ori era nevoie. Chiar dacă tema istorică era preferata sa, Theodor Aman a ilustrat şi peisaje din împrejurimile Parisului, dar şi din zona peninsulară a Constanţei.



12