Compania aeriană germană Lufthansa a anunţat marţi că va anula evenimentele programate pentru sărbătorirea a 60 de ani de la înfiinţarea sa, în 1955, după tragedia care a implicat un avion al companiei sale low-cost, Germanwings, în Alpii francezi, relatează portalul TheLocal.de. ”Din respect faţă de victimele zborului 4U 9525, Lufthansa anulează ceremoniile planificate pentru 15 aprilie, la aniversarea a 60 de ani de existenţă”, arată un comunicat publicat pe site-ul companiei. În schimb, aceasta va participa la ziua naţională de doliu din 17 aprilie organizată la Catedrala din Koln, unde vor fi prezenţi şi rudele şi prietenii celor decedaţi.
Avionul Airbus A320 al companiei Germanwings, firma low-cost a Lufthansa, care se deplasa pe ruta Barcelona - Dusseldorf, s-a prăbuşit în urmă cu o săptămână în Alpii francezi, provocând moartea tuturor celor 150 de persoane aflate la bord. Anchetatorii care analizează posibilele cauze ale acestei tragedii se concentrează pe ipoteza potrivit căreia copilotul în vârstă de 27 de ani Andreas Lubitz ar fi provocat intenţionat prăbuşirea aeronavei. Acesta a suferit un episod depresiv major în 2009, iar anchetatorii au găsit la domiciliul său dovezi potrivit cărora ar fi trebuit să fie în concendiu medical în ziua tragediei.
ULTIMELE CLIPE DE VIAȚĂ LA BORDUL AVIONULUI PRĂBUȘIT O înregistrare de câteva secunde, realizată înaintea prăbuşirii zborului 4U 9525 al companiei Germanwings şi recuperată de la locul accidentului de o sursă apropiată anchetei, confirmă datele recuperate din una dintre cutiile negre ale avionului Airbus A320, relatează ”Paris Match”. Provenienţa înregistrării, un telefon mobil, nu lasă loc de îndoială. Scena este atât de haotică încât nu se distinge nimeni, dar ţipetele pasagerilor arată că aceştia erau perfect conştienţi de ce se întâmpla. Se aud voci care strigă ”Dumnezeule” în mai multe limbi. Se aud, de asemenea, de cel puţin trei ori, lovituri metalice care sugerează că pilotul încearcă să deschidă uşa carlingii cu un obiect greu. Spre final, după un zguduit puternic, ţipetele se intensifică. Apoi nu se mai aude nimic.
Această versiune a ultimelor minute de zbor ale avionului Germanwings este susţinută şi de o altă sursă la care ”Paris Match” a avut acces, şi anume datele recuperate de la una dintre cutiile negre, care înregistrează sunetele şi conversaţiile din cabina de pilotaj. Conţinutul ei a fost redat de un anchetator care a ascultat înregistrarea. La ora 10.10, comandantul de bord îi spune copilotului Andreas Lubitz: ”Nu am avut timp să merg la toaletă înainte să decolăm”. ”Du-te când vrei”, îi răspunde Lubitz. La ora 10.27, avionul atinge altitudinea de croazieră de 11.500 de metri. Comandantul îi cere lui Lubitz să verifice dacă avionul poate trece în modul de coborâre. Copilotul îi spune comandantului a doua oară: ”Poţi să pleci. Poţi să pleci acum”. La 10.28 se aud zgomote provenind de la un scaun. Comandantul îşi desface centura de siguranţă, se aude uşa deschizându-se, după care acesta îi spune lui Lubitz: ”Deţii controlul acum”. Lubitz îi răspunde pe un ton care se vrea degajat: ”Sper”. La ora 10.30, Lubitz rămâne singur în carlingă. El încuie uşa blindată, graţie unui buton, iar aceasta nu poate fi deschisă din exterior. Apoi se aude cum reprogramează pilotul automat pentru a accelera viteza de coborâre şi a trece de la 11.000 de metri la 30 de metri în câteva minute. La ora 10.33 începe coborârea, iar avionul pierde 900 de metri altitudine pe minut. Controlul de trafic aerian remarcă schimbarea şi încearcă de mai multe ori să contacteze avionul prin radio. Lubitz nu răspunde însă. Se aude cum comandantul încearcă să deschidă uşa carlingii şi bate în ea: ”Eu sunt!”. El se află în faţa unei camere de luat vederi care transmite în carlingă. Lubitz îl vede pe ecran, dar nu reacţionează. Comandantul ia un tub de oxigen sau un extinctor pentru a forţa uşa. Din carlingă nu se aude niciun răspuns. Comandantul strigă: ”Pentru numele lui Dumnezeu, deschide uşa asta!”. La ora 10.34 apare prima alarmă, sonoră şi vizuală: ”SINK RATE, PULL UP” (coborâre excesivă, redresaţi). Lubitz nu reacţionează însă. Prin uşa carlingii se aud primii pasageri care aleargă pe culoar. La 10.35, comandantul cere ca cineva să meargă să caute o rangă ascunsă în spatele avionului. Se aud lovituri mai puternice în uşă, urmate de zgomote metalice. Comandantul forţează uşa cu ranga. La ora 10.37 şi câteva secunde se declanşează a doua alertă sonoră şi vizuală: ”TERRAIN, PULL UP” (Sol, redresaţi). Lubitz nu reacţionează nici de această dată. Comandantul strigă: ”Deschide nenorocita asta de uşă!”. La 10.38, în pofida vacarmului, se aude clar răsuflarea lui Lubitz, pentru că şi-a pus o mască de oxigen. El respiră normal. Avionul este la altitudinea de 4.000 de metri. La ora 10.40 se aude un zgomot violent care vine din exterior. În acelaşi timp, în interior se aud urlete. Avionul se loveşte de un munte cu aripa dreaptă. Apoi nu se mai aude nimic în afară de alarmă şi strigătele pasagerilor. La ora 10.41, avionul loveşte din plin masivul Estrop, la altitudinea de 1.500 de metri şi cu o viteză de 800 de kilometri pe oră.