Catedra de Arte Plastice şi Decorative a Universităţii „Ovidius“ marchează un deceniu de existenţă a Facultăţii de Arte printr-o serie de manifestări cultural-ştiinţifice de excepţie. Una dintre acestea îl are ca personaj central pe renumitul om de cultură Horia Roman-Patapievici. Preşedintele Institutului Cultural Român (ICR) va susţine, mîine, de la ora 13.00, în Amfiteatrul A, aflat la etajul I al campusului universitar, conferinţa intitulată „Forma cosmosului dantesc“. Acest eveniment, care are la bază universul lui Dante Aligheri, este completat de o manifestare plastică inedită: expoziţia de pictură „Poetica Vizuală - Divina Commedia, incursiune plastică în universul lui Dante Aligheri“, după o idee a lui Horia-Roman Patapievici. Expoziţia, un proiect iniţiat de şeful Catedrei de Arte Plastice şi Decorative a Universităţii „Ovidius“, Facultatea de Arte, conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu, va fi deschisă în sala expoziţională de la parter. „Acest proiect s-a născut din provocarea pe care Horia-Roman Patapievici mi-a transmis-o lecturînd cartea Ochii Beatricei. Ineditul său discurs filozofic-ştiinţific, ipotetic, propune, argumentativ, o nouă viziune a lumii lui Dante - un spaţiu creştin configurat asemeni unei hipersfere“, a motivat alegerea temei acestui proiect conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu.
În expoziţia „Poetica Vizuală - Divina Commedia, incursiune plastică în universul lui Dante Aligheri“ sînt implicaţi 24 de artişti: Daniela Ţurcanu-Caruţiu, Gheorghe Caruţiu, Anamaria Avram, Eduard Andrei, Sînziana Romanescu, Ovidiu Felipov, Cristina Moga, Flavia Lupu, Dragoş Turda, Iulia Pană, Corin Munteanu, Gheorghe Urdea, Irina Malanca, Raluca Moldovan, Elisabeth Martoncsak, Elena Stănescu, Mariana Constantinescu, Mădălina Jiji, Florentin Sîrbu, Andreea Voicu, Marian Burhală, Theodora Cotan Gavrilă, Daniela Stancu şi Rodica Deliman.
Plecînd de la viziunile marelui poet florentin, de la cînturile care alcătuiesc „Infernul“, „Purgatoriul“ şi „Paradisul“ „Divinei Commedii“ şi avîndu-l ca mediator pe Horia Roman-Patapievici, prin cartea sa „Ochii Beatricei. Cum arată cu adevărat lumea lui Dante“, aceştia s-au lăsat călăuziţi de propria imaginaţie, încercînd să redea, prin limbaj plastic, universul dantesc. „Fiecare dintre pictorii implicaţi în această amplă construcţie este, în acelaşi timp, o individualitate artistică bine definită, dar şi un element indispensabil într-o arhitectură vizuală care excede şi subordonează identităţile disparate“, este de părere renumitul critic de artă Pavel Suşară. „Textul literar nu este pentru pictor un model mecanic, el nu determină soluţii mimetice, rolul său fiind exclusiv acela de stimul mental şi de declanşator subtil al propriilor reverii şi viziuni danteşti. A-l citi pe Dante nu înseamnă a-l reproduce pe Dante, ci a descoperi în propriul tău imaginar şi sensul anagogic al parcurgerii cercurilor succesive, şi harta detaliată a infernului prin descinderea în propriile abisuri şi coşmaruri“, a adăugat criticul de artă Pavel Suşară, referindu-se la demersul creator al artiştilor constănţeni.
Prezenţa renumitului om de cultură Horia-Roman Patapievici la Constanţa, la invitaţia Facultăţii de Arte, este un eveniment deosebit. Horia-Roman Patapievici nu este la primul contact cu fenomenul artistic contemporan de la malul mării. În 2008, acesta a susţinut demersul artistic al cadrelor didactice, studenţilor şi absolvenţilor Facultăţii de Arte a Universităţii „Ovidius“ din Constanţa, sprijindu-i să îşi expună lucrările de artă plastică în Italia, în cadrul proiectului „Spaţiul dobrogean în contextul modernităţii“, al cărui curator a fost conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu. Acest lucru a creat o imagine favorabilă a tinerei generaţii de artişti români în mediul veneţian.
Scriitorul, fizicianul, filosoful şi eseistul român Horia Roman-Patapievici este un promotor al culturii şi artei româneşti peste hotare. Ca o dovadă a valorii sale, acesta a fost distins, în decursul timpului, cu numeroase premii. În 2008, Patapievici a primit Ordinul Artelor şi Literelor în Grad de Ofiţer, acordat în numele Ministerului Culturii şi Comunicării din Franţa. În acelaşi an, cel care se află la conducerea ICR din 2005 a fost ales vicepreşedinte al reţelei institutelor culturale din Uniunea Europeană - EUNIC, în urma votului conducătorilor organizaţiilor membre, reuniţi la Berlin. Acesta va deţine, timp de doi ani, funcţia de vicepreşedinte al EUNIC, urmînd ca în 2010 să devină preşedintele organizaţiei.