Doi artiști plastici consacrați în spațiul tomitan, conf. univ. dr. Daniela Țurcanu și lect. univ. dr. Gheorghe Caruțiu, au adus, în Miercurea Mare, lumina unică a Dobrogei la București. Expoziția lor „Lumină lină - Taina luminii” a inaugurat Galeria de Artă Modernă „SPLAI 313” a Facultății de Ingineria și Managementul Sistemelor Tehnologice (FIMST) din cadrul Universității Politehnice București. Astfel, universitatea bucureșteană, care beneficiază deja de un lăcaș de rugăciune și de închinare dedicat studenților - Biserica „Sfântul Grigorie Palama” -, are, începând din aprilie, și o galerie de artă modernă, inaugurată cu „Lumină”. Spațiul expozițional, manageriat de către decanul FIMST, prof. univ. dr. ing. Cristian Doicin, va găzdui lucrările celor mai importanți artiști contemporani, selectați după criterii riguroase. Vernisajul a avut loc, miercuri la amiază, în prezența celor doi artiști și a unui public ales, format din oameni de cultură, precum sculptorița Silvia Radu, criticul de artă dr. Radu George Serafim, directorul „Anemone” din București, dr. Florentin Gabriel Niculescu, directorul general al Muzeului Țăranului Român, dr. Virgil Ștefan Nițulescu, și Octavian Știreanu.
În cuvântul de deschidere, curatorul expoziției, dr. Florentin Gabriel Niculescu, directorul galeriei „Anemone” din București, a subliniat importanța prezenței la inaugurarea „SPLAI 313” a doi dintre cei mai reprezentativi artiști plastici din Constanța, care s-au remarcat la saloanele naționale de artă.
„Lumina lină, tema Danielei, este de fapt modul cum privește ea lumina. A spune lucrurilor pe nume sau, mai mult, a spune lucrurilor un nume este, în sine, un lucru anevoios. Sintagma „Lumină lină” din versul poeziei cu același nume de Ioan Alexandru, „Lumină lină lini lumini / Răsar din codrii mari de crini”, este poate cel mai derapant loc între real și ireal din literatura română, iar poezia pe de-a întregul este una din cele mai frumoase poezii ale noastre”, a afirmat dr. Niculescu.
Despre lucrările Danielei Țurcanu, Silvia Radu, nume de referință al artei plastice contemporane românești, care a realizat ansamblul Sfântul Gheorghe din Piața Revoluției din Timișoara, soția sculptorului Vasile Gorduz, spune: „Daniela înnobilează tot ce face în lucrările ei, este hrănită de duhul lui Dumnezeu. Să ne bucurăm de lucrările ei, să ne simţim şi noi înconjuraţi de lumina cea bună şi caldă pe care o revarsă cu dărnicie. Lucrările ei îţi încălzesc sufletul”. Referitor la cel de-al doilea artist ale cărui lucrări se află pe simezele „SPLAI 313”, aceeași artistă este de părere că „Gheorghe Caruţiu face o demonstraţie în fiecare din lucrările sale de mare pictor. Culoarea este atât ţinută în frâul unui rafinament cultivat cu grijă, cât şi exaltată, când şi când. Totul este aşa cum trebuie făcut, cu seriozitate, fără crispare, fără ifose de mare artist”.
ȘTIINȚĂ ȘI CULTURĂ
Octavian Știreanu a vorbit despre importanța formării de tânăr prin educația primită prin studiul științelor exacte, despre continuarea formării prin artă și cultură și despre modul în care acestea se oglindesc în creația artistică, făcând referire la doctoratul în științe exacte al conf. univ. dr. Daniela Țurcanu-Caruțiu, obținut la Universitatea Politehnică din București, cu tema „Metode instrumentale avansate de autentificare a operelor de artă”.
De asemenea, directorul general al Muzeului Țăranului Român, dr. Virgil Ștefan Nițulescu, referindu-se la expoziția Danielei Țurcanu, a apreciat: „Ceea ce mi se pare inedit, în această expoziție, este dezvăluirea unui alt spațiu interior: cel pe care îndrăznesc a-l numi bazilical. Aici, lumina cade prin ferestrele îngăduite în biserici, atât cât este trebuincios, pentru a întrezări Sfântul Altar și portretele mucenicilor. Nici urmă de trufie în culorile care îmbracă, parcă, zidurile lăcașurilor ortodoxe! Aici, lumina se așterne peste niște alcătuiri bătrâne - dar o face cu aceeași blândețe ca în cazul peisajelor surprinse în mediul mirean. Lumina este filtrată diferit, iar răcoarea arborilor este înlocuită de cea a peretelui pe care este pictată fresca. Prin această nouă expoziție, Daniela Țurcanu se arată a rămâne fidelă crezului său artistic, afirmat cu delicatețe și cu putere, deopotrivă, prin lucrările sale mai vechi, dar se dovedește a fi, totodată, un artist care nu are cum să se cantoneze în șabloane și soluții facile și confirmate. Prin lucrările sale cele mai recente, Daniela Țurcanu a dovedit că poate rămâne ea însăși, dezvăluindu-ne, de fiecare dată, o altă întruchipare a frumosului pe care lumina din propria sa ființă, și numai aceea, ni-l poate arăta”.
Despre lucrările lui Gheorghe Caruțiu, dr. Virgil Ștefan Nițulescu este de părere că „îndemnul pictorului este acela de a ne concentra asupra liniilor și spațiilor, asupra formelor geometrice”. „Eu cred că acesta este doar un nivel exterior de înțelegere a artei sale, pentru că cel mai interesant este cel care are în vedere simbolistica ascunsă în imagini. Astfel, opera artistului este descifrabilă pentru oricine dorește să o privească, dar pe paliere diferite, atât cât ne permit experiența și cunoștințele fiecăruia. E drept, Caruțiu este din plin ajutat de măiestria sa artistică, într-o lume în care arta conceptualistă disimulează, adeseori, lipsa talentului și lenea gândirii. De aceea, mi se pare că artistul se joacă, adeseori, cu mine, provocându-mă să îi descopăr, de fiecare dată, alte și alte resurse de imaginație și de cunoaștere”, este de părere Nițulescu.
În încheiere s-a dat cuvântul pictorilor, Gheorghe Caruțiu asemuind rotonda Politehnicii cu o cupolă de biserică, iar tablourile, în care obiect de studiu au fost „lumina lină” și „taina luminii”, cu frescele ce înconjoară pereții bisericii, explicând rolul expoziției pentru pregătirea întâmpinării Sărbătorii Pascale a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.
PSALMI ȘI RUGĂCIUNE DE SEARĂ
Daniela Țurcanu a impresionat audiența povestind etapele pe care le-a parcurs, descriind logica desfășurării acțiunilor din lucrări, purtând publicul prin versurile poeziei „Lumina lină” a lui Ioan Alexandru, prin Imnul Vecerniei Lumină Lină, prin Irmosul Canonului Mare al Sfântului Andrei Criteanul până în lumea lui Dante Alighieri, încheind cu o meditație asupra bisericii mănăstirilor, studiind bisericile Sfântul Gheorghe din Cloșca și Sfântul Ioachint de Vicina, în construcție, de la Dervent. De asemenea, Daniela Țurcanu a recitat versuri, a corelat imaginea picturală cu momentele naturii și cu versurile psalmilor și rugăciunii de seară, propunând o meditație asupra rostului luminii divine, a iubirii care „mișcă sori și stele”.
Conf. univ. dr. Daniela Țurcanu și lect. univ. dr. Gheorghe Caruțiu au participat până acum cu lucrări de înaltă ținută la peste 200 de expoziții de grup naționale și internaționale.
Citește și:
Daniela Țurcanu și Gheorghe Caruțiu expun la București
„Lumina secretă a Dobrogei”, de la Sulina la Balcic
Dublă expoziție aniversară Daniela Țurcanu și Gheorghe Caruțiu
Țurcanu și Caruțiu, între „Reveria Naturii - Geometria Naturii”