Lupta împotriva automedicației

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
APC România explică

Lupta împotriva automedicației

Sănătate 10 Februarie 2016 / 17:52 590 accesări

Ai răcit sau ești gripat sau ai probleme cu fierea sau pur și simplu vrei să preîntâmpini o afecțiune cardiacă ori te doare spatele? Nimic mai simplu; reclamele TV te ajută mai ceva ca un doctor. Ai totul aproape pe tavă, trebuie doar să mergi la farmacie și să ceri ”x” produs pe care l-ai văzut la TV. Reclamele TV sunt atât de bine realizate încât juri că scapi de problema de sănătate dacă înghiți respectivul medicament. Farmacistul nu are niciun interes să te ia la întrebări; cel puțin așa fac mulți dintre ei. Într-un fel sau altul, vânzarea este importantă; de fapt, mulți au și reclamat, de-a lungul timpului, că s-au transformat în vânzători.

Pentru a stopa aceste practici, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) din România a luat act de iniţiativa parlamentară privind legea pentru modificarea art. 17 din Legea nr. 148/2000 referitoare la publicitate, precum şi a Legii audiovizualului nr. 504/2002, iniţiativă care, în mod esenţial, interzice publicitatea explicită în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune, inclusiv pentru produsele medicamentoase care se eliberează fără prescripţie medicală. ”Apreciem această iniţiativă menită să combată fenomenul automedicaţiei, care poate conduce la complicaţii medicale neaşteptate”, se arată într-un comunicat al APC. „Este un fapt cunoscut că scopul publicităţii este să creeze nevoia de consum, iar adminstrarea de medicamente din proprie iniţiativă este un rezultat al acesteia. Nu admitem ca distribuitorii de medicamente şi farmaciile să obţină creşteri în cifra de afaceri exploatând preocuparea oricărui bolnav în faţa neplăcerilor aduse de maladie. Un produs farmaceutic, fie el medicament, supliment alimentar sau dispozitiv, trebuie recomandat de specialişti şi nu de firmele de publicitate”, a declarat președintele APC România, conf. univ. dr. Costel Stanciu, citat în document. Tot specialiștii APC spun că există deja suficiente aspecte necorespunzătoare unui climat economic normal care se regăsesc în domeniul farmaceutic, plecând de la numărul impresionant de farmacii, care uneori se succed 2-3 pe acelaşi trotuar, şi terminând cu insistenţa cu care personalul din farmacie recomandă produse care, după acesta, ar trebui să însoţească medicamentele indicate de medicul specialist. ”Pe lângă acestea se adaugă reclamele, care au ajuns să domine în mod covârşitor spaţiul publicitar al posturilor de radio şi televiziune. Dacă în orice alt domeniu economic susţinem rezolvarea problemelor pe calea funcţionării unei concurenţe robuste, în domeniul farmaceutic apreciem că intervenţia legiuitorului este binevenită, ţinând cont de impactul produselor farmaceutice asupra sănătăţii umane”, se mai arată în documentul citat.

PIAȚA FARMACEUTICĂ, ÎN TOP Piața farmaceutică este cel de-al 3-lea investitor în publicitatea TV, arată APC, după telecom și cosmetice. Potrivit celor mai recente estimări valabile ale Media Fact Book 2014, bugetul net consumat de companiile pharma pe televiziune în 2015 se ridică la 193 milioane de euro din totalul de 306 milioane euro. Iar Forbes România declară că domenile care au generat cele mai importante investiții în publicitatea radio în primul semestru al lui 2015 sunt reprezentate de piața farmaceutică și de segmentul de retail, adaugă APC. Specialiști ai APC își manifestă convingerea că Parlamentul va găsi soluţii pentru rezolvarea problemelor ridicate.



12