Actele de violenţă din şcolile din România au determinat Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) să ia atitudine pentru ca astfel de evenimente să scadă în intensitate, iar elevii să realizeze pericolul la care se expun! În acest scop, ieri a avut loc o videoconferinţă comună a instituţiilor care au semnat un protocol de colaborare privind educaţia juridică în unităţile de învăţământ, respectiv MEN, Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Consiliul Superior al Magistraturii. Scopul întâlnirii a fost punerea în aplicare a protocolului semnat anul trecut, în sensul organizării unor întâlniri între specialiştii din justiţie (procurori şi judecători) şi elevi, pentru a trage semnale de alarmă asupra fenomenului din şcoli. Reprezentanţii MEN au anunţat că magistraţii sunt interesaţi să predea ore de educaţie juridică, chiar dacă este o muncă voluntară atât pentru procurori, cât şi pentru judecători. Pe listele celor înscrişi la nivel naţional deja se regăsesc 500 de magistraţi. Numai de la Tribunalul din Constanţa şi-au arătat disponibilitatea 15 judecători.
ÎNTÂLNIRI CU ELEVII DE CLASA A VIII-A ŞI A XII-A Şi de la Constanţa, la videoconferinţa de la nivel naţional au participat inspectorul general şcolar din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, prof. Răducu Popescu, şi vicepreşedintele Tribunalului Constanţa, judecător Mihaela Cristina Mocanu. Prof. Popescu a anunţat că primele întâlniri între elevi şi specialiştii din justiţie vor avea loc săptămâna viitoare, în timpul programului naţional „Şcoala Altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, derulat în perioada 7 - 11 aprilie. „Într-o primă etapă vor fi alese şcoli generale, şcoli gimnaziale şi licee din Constanţa, Medgidia, Mangalia şi Hârşova. Ne vom adresa mai întâi elevilor din clasa a VIII-a din ciclul gimnazial şi a XII-a în ciclul liceal. Modul în care vor fi alese aceste unităţi şcolare ţine de programul profesioniştilor din instanţe”, a declarat inspectorul general. Deja a fost întocmită o programă în care se regăsesc mai multe teme ce figurează şi în tematica şcolară a elevilor. De exemplu, la filosofie, există o lecţie despre egalitate şi dreptate, idealul democratic, drepturile omului, iar la sociologie se învaţă despre probleme sociale, discriminare, infracţionalitate, conflicte sociale şi corupţie.
DOMNIA LEGII Totodată, alte teme ce vor fi abordate sunt principiile democraţiei, separarea puterilor şi domnia legii. Inspectorul şcolar a punctat că astfel de teme ar trebui abordate şi în cadrul unor întâlniri cu specialiştii din justiţie la care să participe şi părinţii. „Cred că tematica „domnia legii” ar fi o temă bună pentru elevi şi părinţi, pentru că nu toţi înţeleg că există o lege pe care trebuie să o respectăm. Cel mai rău este când familia nu îşi educă aşa cum ar trebui copilul şi îl încurajează să nu respecte legea”, a punctat prof. Popescu. La rândul său, vicepreşedintele Tribunalului Constanţa a declarat că este important ca şi oamenii care se implică să pună suflet şi să facă ce trebuie pentru ca acest protocol să dea rezultate. „În zilele următoare vom stabili concret care sunt liceele la care se vor derula activităţile, programa pe care se va discuta şi zilele în care judecătorii vor merge să ţină prelegeri la orele de dirigenţie”, a completat judecătorul. Ea a spus şi că, în săptămâna „Şcoala Altfel”, mai mulţi liceeni şi-au manifestat dorinţa de a vizita instanţele constănţene.