● MAI MULTE DOSARE ● Semnalele crizei financiare în România, apărute încă de anul trecut, s-au confirmat în acest an prin lipsa de lichiditate a societăţilor şi, implicit, a numărului întârzierilor la plată. Pe fondul crizei economice, resimţită din plin de agenţii economici, Curtea de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa, de pe lângă Camera de Comerţ, Industrie şi Navigaţie, a înregistrat o creştere a numărului litigiilor aflate pe rolul Curţii. „Până la această dată, avem înregistrate 52 de acţiuni arbitrale, din care au fost soluţionate 29. Comparativ cu anii precedenţi, se resimte o creştere a numărului litigiilor date spre judecată Curţii de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa, întrucât, atât în anul 2007, cât şi în anul 2008, numărul total de dosare înregistrate a fost de 36, respectiv 37 de dosare pe an”, a declarat directorul Direcţiei Juridice şi Arbitraj din cadrul CCINA, Ruxandra Serescu. Majoritatea reclamanţilor au sesizat întârzieri la plată sau probleme cu calitatea produselor şi serviciilor, solicitând restituirea debitului şi penalităţi pentru întârzierea în decontare. „În luna august a fost înregistrată o acţiune având ca obiect pretenţii în sumă de peste 9.000.000 lei. Din fericire, pârâta a achitat integral debitul imediat după comunicarea acţiunii de către secretariatul Curţii. Această sumă de bani, fiind destul de mare, ar fi putut să ducă la un dezechilibru, un faliment, chiar şi pentru reclamant. De altfel, acest dosar este şi cel mai mare, ca valoare, din acest an”, a mai spus Ruxandra Serescu.
● AVANTAJE ● Arbitrajul comercial, ca alternativă de soluţionare a litigiilor comerciale, prezintă o serie de avantaje, atât din punctul de vedere al cuantumului taxei arbitrale, cât şi al termenului scurt de soluţionare a litigiului, spune directorul Direcţiei Juridice şi Arbitraj. „Un alt avantaj al arbitrajului este confidenţialitatea, acest aspect nefiind deloc de neglijat având în vedere că, de cele mai multe ori, părţile dintr-un litigiu continuă să deruleze raporturi comerciale şi după soluţionarea litigiului şi, de cele mai multe ori, societăţile comerciale aflate în litigiu nu doresc ca aceste informaţii să devină publice”, a spus Ruxandra Serescu. Pentru a se apela la arbitrajul comercial, agenţii economici trebuie să insereze în contract o clauză arbitrală care să facă referire la faptul că, în cazul eventualelor neînţelegeri, se va apela la Curtea de Arbitraj Comercial şi Martim de pe lângă CCINA. Potrivit directorului Direcţiei Juridice şi Arbitraj, soluţionarea litigiului durează aproximativ cinci luni însă, de cele mai multe ori, dosarele se pot soluţiona chiar şi în două-trei luni, în timp ce soluţionarea unui litigiu de către instanţa statală poate dura şi câţiva ani.