Spațiul fiscal relativ la deficitul indus de majorările salariale nu este decât unul temporar și existența sa nu poate fi extrapolată în 2017, spune Consiliul Fiscal (CF), în dulcele grai „consiliufiscalez“. În traducere, majorările salariale propuse acum, înainte de alegeri, ar majora deficitul bugetar, în lipsa unor măsuri compensatorii, cu cel puțin 0,25% din PIB, la anul. Și mai simplu, bugetul pentru 2017 are cert cheltuieli mai mari, în vreme ce încasările sunt, ca de obicei, 100% estimative. Totodată, avertizează CF, cea mai recentă proiecție a Comisiei Europene indică o majorare a deficitului bugetar de la 2,8% în 2016 la 3,2% în 2017 (peste pragul de 3% acceptat în Uniune), fără a fi luate în calcul majorările salariale ori reducerile de taxe adoptate recent de Parlament și aflate la promulgare. Ce se propune? Să ne reamintim - majorare cu 15% a salariilor de bază din învățământ și sănătate, calculare a sporurilor ca procent aplicat la lefurile majorate și remunerații mai mari pentru personalul din asistență socială și din aparatul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Toate acestea presupun, potrivit Ministerului Finanțelor Publice, o majorare cu 4,85 miliarde lei a cheltuielilor cu personalul în 2017, respectiv un impact net de runda întâi de 2,9 miliarde lei asupra deficitului bugetar. Potrivit CF, plafonul cheltuielilor de personal aferent anului următor e stabilit la 7,4% și ar fi imposibilă respectarea sa, dacă e să luăm în considerare și previziunea de angajare în sectoarele în care sunt propuse majorări salariale - „Estimăm că impactul implementării amendamentelor ar fi de cel puțin 7,8% din PIB, în 2017“. La final, CF ține să menționeze că toate amendamentele amintite mai sus i-au parvenit... după adoptare (bine jucat, clasă politică, bine jucat...) - „Legislația privind responsabilitatea bugetară este foarte slabă, regula fiind mai degrabă derogarea de prevederile sale decât respectarea lor“.