Tentativele de manipulare politică prin interese legate de Moscova pe rețelele sociale în timpul campaniei electorale prezidențiale din 2016 în SUA au fost mult mai vaste decât se estimase inițial, au declarat luni numeroase surse, citate de AFP. Facebook, Twitter și Google se află în vizorul Congresului american, care anchetează o posibilă ingerință rusă în campania care a dus la victoria lui Donald Trump și care consideră că rețelele sociale au servit drept platforme pentru propaganda venită din Rusia. Mai multe comisii parlamentare urmează să audieze reprezentanți ai acestor trei companii marți și miercuri.
Facebook a declarat la începutul lunii octombrie că aproximativ "10 milioane de persoane în SUA" au vizionat conținuturi sponsorizate ("ads", reclame) finanțate de aproape 500 de conturi activate din Rusia și care ar fi putut fi folosite pentru a manipula opinia publică, în special prin accentuarea faliilor ideologice în cadrul societății americane.
Potrivit Facebook, aceste conținuturi au fost finanțate de o entitate rusă numită "Internet Research Agency" și destinată să difuzeze conținuturi pe rețelele sociale prin conturi false de utilizatori.
Potrivit serviciilor de informații americane, Moscova a plătit în campania din 2016 grupuri de "trolls" (utilizatori de Internet răuvoitori sau provocatori), precum Internet Research Agency, pentru a difuza mesaje defavorabile candidatei democrate Hillary Clinton și favorabile rivalului său victorios republicanul Donald Trump.
Între alte "ads" (reclame), Facebook a relevat că acest organism cu sediul la Sankt-Petersburg difuzase de asemenea conținuturi neplătite — "postări" tradiționale — care au afectat un număr mult mai important de utilizatori, potrivit mărturiei scrise pregătite de Facebook în vederea audierilor sale în Congres și citată de Wall Street Journal și Washington Post luni.
Pe blogul său oficial, Google a recunoscut luni, pentru prima oară în mod oficial, că a găsit de asemenea conținuturi de același gen. Conform YouTube, Google a identificat 18 canale (suspendate de atunci de companie) "legate într-adevăr" de campanie și care publicaseră în jur de 1.100 de filmulețe în limba engleză ce păreau să aibă un conținut politic. Ele au cumulat 309.000 de vizualizări în SUA în cele 18 luni care au precedat alegerile.
Potrivit unei surse apropiate dosarului, Twitter a identificat la rândul său 36.746 conturi (adică 0,012% din numărul total de conturi Twitter) legate aparent de un cont rusesc și care au "generat în mod automat conținuturi legate de alegeri" în cele trei luni care au precedat scrutinul.
Aceste conturi au difuzat în jur de 1,4 milioane de mesaje Twitter legate de alegeri, care au produs 288 de milioane de interacțiuni pe rețea.
Moscova a dezmințit de mai multe orice amestec în campania electorală americană.