Humanitas Multimedia a lansat, luni seară, la Teatrul Act, cel mai recent audiobook din colecţia „Audiofiction” - „Remember” de Mateiu Caragiale, în lectura lui Marcel Iureş. „Remember” este „una dintre cele mai minunate piese literare scrise în limba română”, consideră Gabriel Liiceanu, directorul Humanitas.
În interpretarea dată de Liiceanu, această creaţie a lui Mateiu Caragiale, publicată în 1921, în ”Viaţa românească”, pune în joc taina identităţii. Personajul Aubrey de Vere nu are nici identitate onomastică, nici identitate civilă, iar cea sexuală este „profund incertă”. „Splendoarea relaţiei care se naşte între acest tînăr şi narator este bazată pe discreţie. Unul nu spune nimic, celălalt îl întrece neîntrebîndu-l nimic”, a comentat directorul Humanitas, care a descris opera ca fiind un „triumf al non-identităţii” şi o mărturie a cerinţei lui Mateiu Caragiale de taină fără sfîrşit.
Marcel Iureş a dezvăluit că audiobook-ul „Remember” va fi continuat cu alte proiecte comune ale sale şi ale Humanitas Multimedia. Această carte vorbită va fi, de pildă, urmată de una cu „Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară” de Vasile Voiculescu. De ce a acceptat aceste opere? „Sînt extrem de misterioase. Cred că trebuie redat misterul care ne impune un alt tip de atitudine, atitudinea reală a unui om (...) Mai cred că urechea e un organ care încă are autonomie într-o lume în care zarva, zgomotul şi cacofonia par inevitabile. Ideea în sine de a te adresa urechii mi se pare extraordinară”, a spus actorul.
Humanitas Multimedia - unul dintre cei doi editori din România de audiobook-uri - a publicat, pînă acum, în jur de 70 de titluri, fie în lectura autorilor (Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, H.-R. Patapievici etc.), fie în lectura unor actori (de exemplu, Oana Pellea, Ion Caramitru, Victor Rebengiuc şi, mai nou, Marcel Iureş). Cel mai mare tiraj l-a avut cartea vorbită „De ce iubim femeile” de Mircea Cărtărescu. Ca segment al industriei editoriale, audiobook-ul este mult mai puţin dezvoltat în România decît în Statele Unite (unde există 80 de edituri care fabrică asemenea produse, o cincime dintre familii obişnuiesc să asculte cărţi audio, iar ponderea acestui tip de cărţi în ansamblul pieţei este de 8%) sau Franţa (unde ponderea cărţii audio pe piaţă este de 3%), conform declaraţiei lui Gabriel Liiceanu.