Marea Neagră - „Marea ruşinii”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Nave abandonate sau scufundate şi navigatori neplătiţi

Marea Neagră - „Marea ruşinii”

Eveniment 15 Octombrie 2012 / 00:00 2466 accesări

Condiţiile inumane de muncă de pe multe nave care traversează Marea Neagră, lipsa de interes a armatorilor faţă de soarta propriilor echipaje, fac ca navigatorii cu experienţă să ocolească ofertele de muncă provenite din acest spaţiu. Din păcate, din cauza lipsei opţiunilor, marinarii aflaţi la început de carieră, sau cei care mai au câţiva ani până la pensionare, acceptă şi astfel de oferte, chiar dacă, de cele mai multe ori, nu îşi primesc salariile, sau există riscul de-a fi abandonaţi prin vreun port, de către armator. Pentru a remedia această situaţie, reprezentanţii sindicatelor navigatorilor din ţările riverane Mării Negre, precum şi reprezentanţi ai Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) se întâlnesc, în perioada 23-24 octombrie, la Istanbul, Turcia. „În acest moment, navigatorii de pe navele din Marea Neagră nu beneficiază de asigurare de sănătate, nu au asigurare de viaţă, nu au condiţii decente de muncă şi de viaţă la bordul navelor, motiv pentru care Marea Neagră a fost clasificată de sindicatele din domeniu drept „Marea ruşinii”. Principalul nostru obiectiv îl reprezintă restabilirea unui loc de muncă sigur pentru navigatorii din acest spaţiu”, a declarat reprezentantul ITF în România, totodată şi liderul Sindicatului Navigatorilor Români, Adrian Mihălcioiu. Unul din principalele puncte de pe agenda întâlnirii din Istanbul îl reprezintă realizarea unui contract standard la nivelul Mării Negre, primul de acest fel pentru zona respectivă, pentru ca drepturile navigatorilor să poată fi protejate.

STATISTICĂ SUMBRĂ De asemenea, se urmăreşte ca acest contract acopere cel puţin 30% din nave până pe 26 august 2013, când va intra în vigoare Convenţia Maritimă a Muncii 2006. „Intrarea în vigoare a convenţiei va duce, automat, la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pentru navigatori, pentru că va impune anumite standarde pentru nave care vor trebui respectate. Mai mult, va intra în vigoare dubla verificare a unei nave, realizată atât de autorităţile navale din statul respectiv dar şi de reprezentanţii ITF sau ai sindicatelor. Iar, în cazul în care autorităţile nu îşi fac treaba, sindicaliştii pot trimite rezultatele propriei verificări autorităţilor Convenţiei, care vor lua măsurile necesare”, a spus Mihălcioiu. În prezent, datele ITF pentru Marea Neagră nu sunt de natură să încurajeze îmbarcarea pe navele din această zonă. Numai în ultimii doi ani, în zonă s-au scufundat 33 de nave, cifră enormă pentru acest spaţiu. De asemenea, în aceeaşi perioadă, şi-au pierdut viaţa 28 de navigatori, alte câteva sute au fost răniţi în urma accidentelor de muncă. Alte 30 de nave au fost abandonate de armatori, cu tot cu echipaje. În ultimele 12 luni au fost înregistrate 300 de cazuri de neplata salariilor.

Taguri articol


12