Marele protest degeaba al transportatorilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Peste 3.000 de mașini, niciun rezultat

Marele protest degeaba al transportatorilor

Economie 17 Decembrie 2015 / 18:43 1178 accesări

Peste 3.000 de mașini au blocat joi Capitala, însă protestul transportatorilor n-a produs nicio schimbare. Pentru că... România

Peste 3.000 de mașini au blocat joi Capitala, însă protestul transportatorilor n-a produs nicio schimbare. Pentru că... România

MIȘU FACE... Peste 3.000 de mașini au blocat joi Capitala, la unul dintre cele mai mari proteste ale transportatorilor autohtoni. Ei au cerut reducerea tarifelor la RCA și eliminarea supraaccizei la carburanți, din ianuarie 2016. Taxiuri, camioane, autobuze, microbuze... la o asemenea desfășurare de forțe, protestatarii au fost invitați imediat la negocieri, spre deosebire de fermierii din ziua anterioară. Rezultatul? După două ore de discuții la Guvern, delegația transportatorilor s-a declarat dezamăgită - supraacciza rămâne în vigoare și la anul, iar discuțiile privind polița auto obligatorie... continuă. Drept urmare, protestele ar putea fi reluate în 2016. „Vicepremierul Vasile Dâncu ne-a spus că nu are cum să scoată supraacciza. Deja s-a votat în Parlament pentru bugetul de anul viitor“, a spus vicepreședintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Mihai Ghișa. Cât despre RCA, transportatorii au fost invitați la o nouă discuție - marți, la sediul ASF. „Suntem mai optimiști că avem șanse să scadă prețul RCA. Dacă totuși vedem marți că nu avem șanse de izbândă, ne vom întoarce în stradă“, a mai spus Ghișa. Joi, transportatorii au început să se adune în Piaţa Victoriei şi pe șoseaua Kiseleff din București încă de la 8.00, iar până la 10.00, când a început protestul, manifestanţii şi-au parcat maşinile în zona cuprinsă între sediul Guvernului şi Arcul de Triumf, blocând traficul. Protestatarii au avut bannere cu mesaje dure, precum „Prima RCA, plata mafiei“, „Mişu (Negrițoiu - n.r.) face pişu“, „Service-uri în faliment, ASF incompetent“, „Mişu Negriţoiu, criminalul care a distrus asigurările din România“ și „Negriţoiu, nu uita, DNA-ul te va lua“. Ei au scandat întruna „Demisia, demisia, Negriţoiu, demisia!“ și „Domnule premier, treziţi-vă“.

ASIGURAREA, CÂT O MAȘINĂ NOUĂ Marea nemulțumire - asigurări scumpe și un mare nimic oferit în schimb. Soluția? Fie se întâmplă ceva aici, fie, încet-încet, toți transportatorii se vor muta în alte țări. Deja cumpără carburant din străinătate, așa că de ce nu și-ar înmatricula acolo și mașinile și firmele? „O să ne facem RCA în altă ţară. Ne vom înmatricula mașinile în altă ţară. Nu se poate să se mărească polița cu 400% şi la anul să se scumpească iarăși! Unde ajungem? Dăm 20% la RCA, 24% la TVA. Din ce mai reparăm maşini, ce bani mai ducem acasă? Vrem desfiinţarea ASF, deoarece considerăm că nu îşi face treaba. Ei sunt plătiţi de asigurători, cum pot ei să îşi ia la rost şefii? Ne-au tot cerut bani pentru drumuri, prin rovinietă și supraacciză. Unde sunt aceste drumuri? Plătim sume exorbitante şi nu avem nimic! Nu avem autostrăzi; au făcut ungurii mai mult decât noi. Este inadmisibil!“, a spus Mihai Ghișa. La rândul lor, cei de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) acuză firmele de asigurări că au majorat cu peste 300% tarifele, nejustificat, în condițiile în care nivelul de daunalitate RCA este de numai 27% din primele încasate - „În 2012, polița RCA medie era de 1.200 lei. În 2014 a ajuns la 4.000 lei, în 2015 - la 15.000 lei, iar în 2016 ne așteptăm să fie minimum 60.000 lei. În maximum cinci ani, polița va fi mai scumpă decât un automobil nou (96.000 euro)“.

ȘOFERI INDISCIPLINAȚI În replică, reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) au spus că transportatorii prezintă în spațiul public exemple punctuale de majorări radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul întregii piețe. Cât despre nivelul daunalității, el a crescut dramatic în ultima perioadă, în special la transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare (ba chiar nelimitat, în unele țări) - „O parte a discuțiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a șoferilor în privința siguranței rutiere. Situația din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al șoferilor ridicând riscuri substanțiale“.



12