Episodul de poluare intensă cu care s-au confruntat de zece zile Parisul și împrejurimile sale ar trebui să ia sfârșit în acest weekend, potrivit agenției de monitorizare a calității aerului, care rămâne totuși prudentă pentru săptămâna viitoare. AFP face o trecere în revistă a măsurilor adoptate de mari orașe europene pentru a lupta împotriva poluării atmosferice, flagel ce provoacă circa 500.000 de decese premature pe an pe bătrânul continent, conform datelor Agenției europene pentru mediu.
Germania: Berlinul a instituit de la 1 ianuarie 2010 o ''zonă ecologică'' în centrul lărgit al capitalei, unde doar vehiculele mai puțin poluante care au vinietă verde pot circula. O reglementare identică a fost pusă treptat în practică în majoritatea marilor orașe germane.
Belgia: În Bruxelles, o lege regională prevede din 2009 măsuri restrictive de circulație în funcție de nivelul de poluare. Nivelul 1 (70 de micrograme de particule pe metru cub) impune reducerea vitezei maxime admise. Nivelul 2 (100 de micrograme pe metru cub) prevede circulația alternativă și gratuitatea transportului public, iar de la nivelul 3 (200 de micrograme) este interzisă circulația pentru toate autovehiculele.
Marea Britanie: Din 2003 se aplică o taxă urbană, în zilele lucrătoare, pentru circulația autovehiculelor în centrul Londrei. Sunt scutiți de această taxă rezidenții și posesorii de autovehicule cu emisii scăzute.
Grecia: Circulația alternativă există la Atena în mod permanent din 1982. Măsura însă este suspendată în perioada iulie-septembrie pentru că numeroși locuitori ai capitalei elene pleacă în vacanță. Dispoziția vizează toate autovehiculele și camioanele care au o masă de peste 2,2 tone.
Italia: Circulația alternativă se aplică din anii 90 în marile orașe atunci când se ating niveluri ridicate de poluare. Consiliile municipale au posibilitatea să decidă interdicția totală a circulației autovehiculelor care poluează foarte mult, cum au procedat în decembrie 2015 orașele Roma și Milano. În patruzeci de centre istorice, ''zone de trafic limitat'' necesită un permis special pentru a circula și numai dacă autovehicule îndeplinesc normele specifice de emisii.
Portugalia: În Lisabona, accesul în centrul istoric în timpul săptămânii este interzis vehiculelor fabricate înainte de anul 2000. Într-o zonă extinsă în jurul centrului istoric nu au voie să circule autovehiculele fabricate înainte de 1996. Aceste restricții nu se aplică însă rezidenților.
Scandinavia: În Suedia, orașele Stockholm și Goteborg au impus o taxă de oraș. În Norvegia, chiar dacă în Oslo există taxa de oraș, țara este campioana mașinilor electrice grație unor măsuri de stimulare puternice (nicio taxă, exceptarea de la plata taxei de oraș, parcare gratuită, autorizație de a putea folosi culoarele de circulație ale transportului în comun). Mașinile electrice reprezintă aproape 20% din numărul mașinilor noi înmatriculate în anul 2015.
Alte mari orașe de pe mapamond:
În China, la Beijing, în decembrie anul trecut, a fost declarat pentru prima dată codul roșu de poluare, ceea ce a dus la instituirea circulației alternative și în plus la retragerea de pe șosele a 30% din autovehicule de către autoritățile publice.
La New Delhi, în India, școlile au fost închise și lucrările pe șantiere oprite la începutul lunii noiembrie din cauza înregistrării unor indici mari ai nivelului de poluare. Aerul dintr-un oraș indian este în medie de 10 ori mai poluat decât cel din Londra, conform datelor din 2012 și 2013 ale Organizației Mondiale a Sănătății. Din cauza bolilor cronice, în iulie a fost interzisă înmatricularea autovehiculelor diesel mai vechi de zece ani. La începutul acestui an orașul a experimentat circulația alternativă.
Luna trecută, măsura circulației alternative a fost instituită și la Teheran din cauza nivelului mare al poluării, în paralel au fost închise școlile și creșele, iar autoritățile au cerut persoanelor sensibile (copii, femei, persoane de vârsta a treia) să nu iasă din locuințe.