Din dorinţa de a avea un venit şi a asigura un trai decent familiilor rămase acasă, marinarii români continuă să plece pe nave străine, fără a avea un contract de muncă acoperit de Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF) sau a altor formaţiuni sindicale afiliate acesteia. Semnînd un astfel de contract, marinarii renunţă la toate drepturile şi, mai mult, se supun abuzurilor şi chiar discriminării. Un caz clar de abuz şi discriminare a fost depistat de către reprezentantul ITF în România, Adrian Mihălcioiu, în urma unui control de rutină efectuat, marţi seară, la bordul tancului petrolier „Monte Rosso”, sub pavilion Malta, aflat la operare în dana 79 a Portului Constanţa. Mihălcioiu a constatat că niciunul dintre cei 29 de membri ai echipajului nu avea contract de muncă recunoscut de ITF, iar clauzele contractuale nu respectau prevederile legislaţiei europene. Potrivit lui Mihălcioiu, un român din echipaj, îmbarcat ca timonier, a suferit un accident de muncă la începutul acestei săptămîni, în urma căruia şi-a fracturat oasele metacarpiene de la mîna dreaptă. După producerea accidentului, pentru a beneficia de îngrijiri medicale corespunzătoare, românul s-a dus pe cheltuiala lui la Spitalul de Ortopedie, Traumatisme şi Recuperări Medicale din Eforie Sud. „Deşi marinarul avea acte medicale privind imposibilitatea temporară de muncă, firma grecească care operează nava şi comandantul au refuzat să îi acorde acestuia concediu medical. Pentru că marinarul nu avea contract de muncă conform legislaţiei, au fost necesare mai multe ore de discuţii pe marginea convenţiilor internaţionale pentru ca timonierul să primească o lună de concediu medical şi plata drepturilor băneşti la zi”, a declarat Mihălcioiu. El a precizat că echipajul tancului este format din 20 de români, cinci greci, un rus şi trei ucrainieni.
Carnetul buclucaş
Supărat că a trebuit să facă debarcarea românului pentru următoarele patru săptămîni, comandantului navei malteze i-a completat acestuia în carnetul de marinar calificativul „satisfăcător”. „În România, carnetele de marinar sînt prost făcute şi nu sînt în conformitate cu Convenţia SCTW, privind pregătirea personalului navigant şi Convenţia 180, privind documentele de identificare a navigatorilor”, a spus Mihălcioiu. El a explicat că, pe actualele carnete, comandantul navei are dreptul să facă aprecieri la adresa marinarilor, ceea ce în legislaţia europeană nu mai este permis de foarte mulţi ani. „Carnetul de marinar este un document de identificare a navigatorului şi nimeni nu are voie să scrie în el. Voi transmite adrese către Autoritatea Navală Română (ANR) şi Ministerul Transporturilor şi voi solicita schimbarea carnetelor de marinar în conformitate cu legislaţia europeană”, a subliniat Mihălcioiu. La rîndul său, directorul general al ANR, Valentin Şerbănescu, a declarat că aceste documente ale marinarilor sînt reglementate de Convenţia ILO 135/2003, care prevede că fiecare carnet trebuie să conţină un minimum de date şi că fiecare administraţie poate impune şi alte rubrici printr-un normativ. „Este clar că există şi cazuri de subiectivism, însă cei mai mulţi au de cîştigat prin acordarea acestor calificative, care se trec şi în foaia matricolă a fiecărui navigator. Mai mult, la întocmirea unei recomandări, ANR ţine cont de aceste calificative, iar dacă lîngă 10 înscrisuri de foarte bine, apare şi un satisfăcător, situaţia este clară pentru orice agenţie de crewing sau armator”, a spus Şerbănescu. Potrivit datelor furnizate de Sindicatul Liber al Navigatorilor, în România există aprox. 40.000 de oameni care fac parte din personalul navigant. Din păcate, cei mai mulţi semnează contracte prin care îşi pierd aproape toate drepturile d ecare ar trebui să beneficieze la bordul unei nave.