Marinari constănţeni abandonaţi de armator într-o gară din Franţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cerşetori în Europa

Marinari constănţeni abandonaţi de armator într-o gară din Franţa

Eveniment 19 Decembrie 2006 / 00:00 2330 accesări

Şapte marinari români au fost abandonaţi timp de două zile, în gara Nice din Franţa, după ce, la promisiunile unei agenţii de crewing constănţene că vor semna contracte de muncă pentru nava de croazieră "Paloma 1", au cheltuit fiecare cîte 1.250 de euro pentru a ajunge pînă acolo. Ajunşi în Italia cu avionul, pe care şi l-au plătit singuri, marinarii au fost purtaţi prin mai multe oraşe şi au schimbat patru trenuri până au ajuns în gara din Nice, unde nu s-au mai întîlnit cu agentul navei. Cei şapte sînt Adrian Doroş, Emilian Vasile, Florin Cătălin Bronciuc, Florence Virgilia Tacu, Laurenţiu Iorga, toţi din Constanţa, Irina Darie, din Brăila, şi Lucian Burlacu, din Bucureşti, care au urmat specializări în meseriile de asistent medical, brutar şi bucătar. Laura Doroş, soţia unuia dintre constănţeni, a povestit că în cursul săptămînii trecute, un reprezentant al firmei de crewing "International Cruise Services" i-a contactat pe marinari şi le-a spus că are contracte de muncă pentru pasagerul maritim "Paloma 1", aflat în Napoli (Italia). Marinarii au plecat, sîmbătă, cu avionul, din Bucureşti, cu destinaţia Napoli. Potrivit rudelor marinarilor, după două ore de aşteptare în aerogara din Napoli, a apărut şi reprezentantul firmei MFCF din Italia care, în mod normal, trebuia să îi ducă la navă şi să le facă îmbarcarea. După ce românii au semnat în aeroport contractele de muncă pe o perioadă de cinci luni şi au plătit, fiecare, italianului, suma de 420 euro pentru efectuarea unor aşa-zise cursuri de specializare, au aflat că pasagerul a plecat deja spre Franţa. Rămaşi fără ajutor, românii au luat trenul spre Nice, unde conform spuselor italianului, trebuia să îi aştepte agentul navei. Ajunşi în Franţa, în gara Nice au tot aşteptat să apară agentul. Pentru că nimeni nu a venit să îi caute, românii şi-au dat seama că, de fapt, au fost păcăliţi şi şi-au anunţat familiile. Imediat, rudele lor au cerut sprijinul reprezentantului Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, pentru a-i ajuta să se întoarcă acasă.

Ajutor de la sindicat

După ce s-a asigurat că marinarii români au ajuns sub protecţia unui reprezentant ITF din Franţa, Mihălcioiu i-a solicitat directorului agenţiei de crewing, Alexandru Oancea, fie să transporte marinarii în portul în care se află nava, fie să le asigure transportul în România şi să-i despăgubească. "Este o firmă de crewing care nu a mai avut probleme de acest fel, iar de la declanşarea crizei şi pînă acum directorul agenţiei a reacţionat prompt", a spus Mihălcioiu. La rîndul său, reprezentantul firmei constănţene a declarat că este bulversat de ceea ce s-a întîmplat cu marinarii români, spunînd că este pentru prima dată cînd are probleme cu partenerii străini. "Din cauza condiţiilor meteo au fost probleme la cursele aeriene. Astfel, marinarii au ajuns cu întîrziere în Italia şi au pierdut vaporul. Ajunşi în Franţa, cred că agentul a uitat să îi ia din gară, altfel nu-mi explic", a declarat Alexandru Oancea. El a adăugat că a cumpărat deja biletele de avion pentru marinari şi le-a trimis bani pentru mîncare pînă la repatriere. De asemenea, Oancea a menţionat că a returnat rudelor celor şapte români cîte 1.250 euro, adică suma cheltuită de marinari în "excursia" lor prin Europa, care include şi banii plătiţi italianului pentru cursuri. Ana Iorga, soţia unuia dintre marinarii constănţeni păcăliţi, a confirmat că împreună cu Laura Doboş, au primit de la Alexandru Oancea banii pentru şase dintre marinari, pentru celălalt suma fiind încasată direct de către mama lui. "Astăzi (n.r. ieri), la ora 16.55, vor pleca cu avionul spre Sofia pentru că nu sînt zboruri spre Bucureşti. Vor face escală la Munchen, iar din Sofia vor veni cu un autocar asigurat de firma de crewing, ceea ce înseamnă că vor ajunge în Constanţa după miezul nopţii. Sperăm să ajungă teferi acasă", a spus Ana Iorga.

Reprezentanţii Autorităţii Navale Române (ANR) au declarat că experienţa trăită în ultimele zile de cei şapte marinari români nu mai este o noutate, ci a devenit un scenariu clasic. În urmă cu trei săptămîni, cotidianul "Telegraf" semnala, în articolul "Marinarii români, victime sigure pentru armatori fictivi", cît de frecvente au devenit situaţiile în care navigatorii români, atraşi de ofertele generoase ale armatorilor străini, ajung să cerşească prin statele europene.

Taguri articol


12