Marinarii de pe „D. Whale“, forţaţi să mănânce foarte condimentat

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Au trăit zile de groază

Marinarii de pe „D. Whale“, forţaţi să mănânce foarte condimentat

Eveniment 31 Iulie 2013 / 00:00 646 accesări

Odiseea celor şase marinari români abandonaţi de armator să facă foamea la bordul tancului petrolier „D. Whale”, sub pavilion Liberia, ancorat în zona de coastă a statului Sri Lanka, în apele internaţionale, a luat sfârşit odată cu repatrierea lor. Cu sprijinul Consulatului României din Sri Lanka, al Sindicatului Liber al Navigatorilor, dar şi al Ministerului Afacerilor Externe, navigatorii au ajuns în ţară pe 25 iulie. Ieri, patru din cei şase marinari au venit la Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) pentru a-i mulţumi liderului sindical, Adrian Mihălcioiu, pentru sprijinul acordat. Marinarii au declarat că două din cele şase luni din voiaj au fost un calvar pentru ei. „Am suferit de foame şi sete. În ultima perioadă nu mai aveam mâncare, iar apa de băut era din tanc. În ultimele două luni, problemele se accentuau de la o zi la alta. Compania ne ameninţa că nu ne vom primi banii şi că nu vom fi schimbaţi foarte repede”, a mărturisit Adrian Stoianovici, ofiţer punte II. El a acuzat firma din Tulcea care a făcut intermedierea pentru plecarea lor în voiaj, precizând că marinarii au fost minţiţi de la bun început şi nu le-a fost acordat niciun sprijin. „Ar fi trebuit să fie de partea noastră, chiar dacă erau intermediari, şi să ne apere interesele, dar nu au făcut nimic”, a spus Stoianovici. La rândul său, Nelu Panait, ofiţer electric, a spus că orezul foarte condimentat era meniul de bază pe navă. „Pentru indieni nu era o problemă să mănânce orez în fiecare zi, dar pentru noi era una mare. Se pare că cel care a luat decizia ca orezul să fie foarte condimentat a fost comandantul, în ideea de a ne face să renunţăm şi să plecăm fără salarii. A fost una dintre cele mai proaste experienţe ale mele”, a spus Panait. În opinia liderului SLN, acest caz a fost unul destul de dificil, având în vedere circumstanţele şi locul de desfăşurare a activităţii lor. „În tot timpul voiajului, nava nu a intrat în niciun port pentru alimentare cu mâncare şi combustibil. În plus, a existat mereu un conflict deschis între navigatorii români şi comandantul care era de origine indiană, ca şi restul echipajului, de altfel. A fost o situaţie grea, pentru că ei se aflau pe o navă-tanc, una dintre cele mai mari din lume, iar compania era în faliment. Cu alte cuvinte, situaţia salariilor neplătite şi a alimentelor la bord era un dezastru”, a spus Mihălcioiu. El a adăugat că marinarii au fost foarte hotărâţi şi au acţionat aşa cum trebuie. „Au avut grijă de nava lor, dar şi de ei. Practic, numai prin acţiunea lor fermă şi cu ajutorul nostru au reuşit să ajungă acasă întregi şi cu salariile plătite”, a afirmat liderul SLN.



12