Odată cu apariţia crizei financiare, numărul armatorilor care intră în litigii comerciale sau dau faliment creşte de la o zi la alta. Din această cauză, zeci de nave rămân abandonate sau arestate prin diferite porturi ale lumii. De cele mai multe ori, marinarii de pe aceste nave sunt şi ei uitaţi cu lunile la bordul acestora atât de armatori, cât şi de firmele de crewing, fără apă, alimente şi salarii. În acest tablou se încriu şi marinarii de nava RO-RO “Olympus”, sub pavilion britanic, reţinută din februarie 2013 în portul egiptean Adabiya. După ce au fost nevoiţi să îndure mari lipsuri la bordul navei timp de mai multe luni, cei 26 de marinari români au ajuns, la sfârşitul anului trecut, acasă, însă fără niciun ban în buzunare. Deşi au fost duşi cu vorba de către armator că îşi vor primi salariile restante, fiecare marinar având de primit în jur de 1.400 - 1.500 de dolari lunar, aceştia au rămas doar cu promisiuni, motiv pentru care au solicitat sprijinul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN). Ieri, cei 26 de navigatori au fost consiliaţi de către reprezentanţii SLN pentru a depune documentaţia la Autoritatea Navală Română în vederea executării garanţiei bancare depuse de firma de crewing Standard Shipping SRL, din Constanţa, care i-a trimis în voiaj. „Potrivit legislaţiei româneşti, companiile de navigaţie şi de crewing sunt obligate să încheie poliţe de asigurare pentru cazurile de abandon. Din păcate, în baza acestor poliţe de asigurare, echipajelor abandonate li se achită costurile de repatriere şi salariile pe doar două luni. Decât niciun ban, e bine şi aşa”, a declarat liderul SLN şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu. Dacă aceşti marinari ar fi fost membri de sindicat, ar fi primit informaţii gratuit despre navele pe care urmau să muncească şi, pe baza datelor primite, ar fi putut să decidă dacă îşi asumă sau nu riscul de a se îmbarca în condiţii nesigure.
ALŢI MARINARI FĂRĂ BANI Calvarul marinarilor aflaţi pe nava ucraineană „Nikolay Meshkov”, sub pavilion Belize, aflată în Portul Constanţa de la jumătatea lunii trecute, continuă. Deşi reprezentantul ITF din România a avut o serie de negocieri cu operatorul navei, nici până acum cei 12 navigatori străini (doi ruşi şi restul ucraineni) nu şi-au primit salariile restante, care în prezent se ridică la 40.000 dolari. „Deocamdată se aşteaptă plata salariilor. În cazul în care acestea nu vor fi plătite, în perioada următoare vom face pregătirile necesare pentru acţionarea în instanţă a armatorului, pentru ca marinarii să-şi recupereze salariile”, a spus Mihălcioiu. Astfel, dacă armatorul nu va plăti marinarilor salariile restante, nava va fi evaluată şi vândută la fier vechi pentru ca, astfel, aceştia să intre în posesia banilor.