Reprezentantul sindicatului navigatorilor consideră că după integrarea României în UE, la 1 ianuarie 2007, marinarii români nu vor mai fi solicitaţi de armatorii europeni. Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) şi totodată reprezentant ITF în România, Adrian Mihălcioiu, a participat la şedinţa Comitetului Executiv al Federaţiei Europene a Transportatorilor (ETF), întîlnire care a avut loc la sfîrşitul săptămînii trecute la Bruxelles. Reprezentanţii sindicatelor transportatorilor au dezbătut probleme legate de locurile de muncă din perspectiva directivelor europene şi politica privind crearea de noi locuri de muncă pe navele europene. "Au fost discutate problemele locurilor de muncă în contextul lărgirii UE, odată cu integrarea României şi Bulgariei, probleme cu care ETF s-a confruntat şi la integrarea Poloniei, Ungariei şi Cehiei", a declarat Mihălcioiu.
Legislaţia europeană în domeniul maritim prevede ca navigatorii din ţările UE să fie plătiţi de armatorii europeni după aceleaşi grile de salarizare. Mai mult, armatorii trebuie să le plătească şi asigurările sociale în ţara sub al cărei pavilion este înregistrată nava. "Există o certitudine că din ianuarie 2007, armatorii nu vor mai angaja marinari români din cauza costurilor foarte ridicate ale asigurărilor sociale în ţările UE. Singura soluţie de a contracara această problemă este semnarea unei înţelegeri între Guvernul României şi Executivele celorlalte ţări europene, privind plata asigurărilor la noi şi eliberarea unor certificate fiscale, care să fie înregistrate în statul în care e înmatriculată nava", a precizat Mihălcioiu. Cei mai interesaţi de forţa de muncă din România sînt armatorii din Italia, Franţa, Spania, Norvegia şi Germania. "Dacă nu ne mişcăm repede, în sensul semnării unor înţelegeri cu ţările enumerate, vom pierde toate locurile de muncă de pe navele europene. În acest sens, SLN lucrează deja la o comunicare ce va fi adresată Ministerului Muncii şi a celui al Transporturilor pentru stabilirea unei comisii care să se ocupe exclusiv de această problemă", a subliniat reprezentantul ITF în România. Mihălcioiu a adăugat că, în mod obişnuit, sindicatele combat aceste tipuri de proceduri, însă în situaţia dată este singura soluţie viabilă. "Nu milităm pentru o astfel de procedură, însă este nevoie de acest compromis pentru că pe de o parte, marinarii români vor primi aceleaşi salarii ca şi cei europeni, iar pe de alta, pentru a nu pierde contractele de muncă de pe navele europene", a conchis liderul SLN, Adrian Mihălcioiu.