Marinarii români sub pavilion cambodgian fac foamea în Portul Midia

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Marinarii români sub pavilion cambodgian fac foamea în Portul Midia

Eveniment 22 August 2006 / 00:00 941 accesări

De o săptămînă echipajul navei "Santa Claus", sub pavilion Cambodgia, printre care se află şi patru marinari români, îşi cumpără alimentele şi apa necesare supravieţuirii cu bani din buzunarul propriu. Comandantul vasului spune că armatorul, care este nigerian, trebuia să plătească pentru aprovizionarea cu alimente încă din data de 15 august. Potrivit liderului ITF, Adrian Mihălcioiu, armatorul are datorii mari către firma care a executat lucrările de reparaţii ale navei, către agentul navei, iar în ceea ce priveşte echipajul, este pentru a treia oară în decurs de patru luni cînd i se solicită ajutorul pentru alimente şi plata salariilor. Avînd în vedere situaţia de la bordul vasului, Autoritatea Navală Română a interzis plecarea navei din Portul Midia.

Cei 19 membrii ai echipajului navei “Santa Claus” sub pavilion Cambodgia nu mai au alimente de cîteva zile. Comandantul Vladimir Kisnichan spune că armatorul trebuia să facă aprovizionarea navei încă din ziua de 15 august, însă după această dată nu a mai răspuns la telefon. “Am mai avut cîte ceva la cambuză pentru cîteva zile, însă de sîmbătă nu mai avem absolut nimic. Nici apă nu mai avem la vapor. Practic, de o săptămînă ne cumpărăm şi alimente şi apă. De asemenea, echipajul nu şi-a mai primit salariul de acum două luni, cînd a intervenit tot reprezentantul pe România al Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF)”, a declarat comandatul navei “Santa Claus”. Acesta a adăugat că nu este prima dată cînd armatorul îi neglijează, iar în cursul zilei de sîmbătă, a trimis faxuri autorităţilor portuare româneşti despre situaţia echipajului. “După sosirea navei în România, spre sfîrşitul lunii mai, am apelat la ITF pentru a primi alimente şi pentru plata salariilor. Între timp, nava şi-a schimbat pavilionul din Nigeria, în Cambodgia şi probabil s-a schimbat şi armatorul de nu mai răspunde deloc la telefon”, este de părere comandantul navei.

La bordul vasului sînt şi patru marinari români: Cristian Borza - timonier, Mircea Cristian Marin - bucătar şi motoriştii Gheorghe Dobre şi Cherim Erkim. Primii trei sînt din municipiul Constanţa, iar ultimul este din Cernavodă. “Îmi aduce familia mîncare la vapor, însă, uneori, recunosc că mă duc şi mănînc acasă. La fel procedează şi colegii mei români. Comandantul ne-a înţeles şi ne-a lăsat să plecăm pentru că aici murim de foame. Sînt de cinci luni pe vapor şi este a doua oară cînd se întîmplă acest lucru. Armatorul nu se interesează de soarta noastră pentru că vaporul este de vreo trei luni în şantier la reparaţii şi deci nu îi aduce niciun profit, ba din contră, presupune mari cheltuieli”, a declarat Cristian Borza.

Autorităţile au interzis mutarea navei

Reprezentantul în România al ITF, Adrian Mihălcioiu, a reuşit să ia legătura cu armatorul nigerian care a declarat că va încerca să trimită o mie de dolari pentru procurarea de alimente. Potrivit lui Mihălcioiu, armatorul navei datorează sume mari de bani şi firmei care a executat lucrările de reparaţii şi agentului vasului, United Shipping Agency (USA). Contactat telefonic, reprezentantul USA, Cătălin Trandafir, a spus că a discutat cu armatorul despre situaţia navei. “Mi-a spus că a plătit o sumă de bani furnizorului de alimente şi că în seara asta (n.r. ieri) ar trebui să ajungă la navă. Totodată, mi-a spus că va încerca să facă şi celelalte plăţi pînă la sfîrşitul acestei săptămîni. Mai mult, nu ştiu ce să spun”, a declarat Cătălin Trandafir. La rîndul său, directorul adjunct al Căpităniei Zonale Constanţa, Laurenţiu Zanfir a declarat că Autoritatea Navală Română (ANR) a emis o rezoluţie prin care este interzis navei “Santa Claus” să părăsească Portul Midia, înainte ca echipajul să primească alimente şi apă. “Agentul navei solicitase Căpităniei avizarea buletinului de pilotaj pentru ca nava să plece din şantier în rada portului, la avizare. În prezent, este blocată orice manevră a navei Santa Claus”, a spus Laurenţiu Zanfir.

"Santa Claus" este o navă veche de 34 ani, iar în ultimii ani, a fost vîndută şi revîndută între armatori greci şi turci. Acum vasul este în proprietatea unui nigerian, însă este operată de o firmă grecească. Vasul este pentru a doua oară în Şantierul Midia la reparaţii, iar în cele patru luni de cînd este în România, echipajul apelează pentru a treia oară la sprijinul ITF-ului. În cele trei luni de şantier, tancului "Santa Claus" i-au fost remediate toate deficienţele tehnice stabilite de inspectorii Port State Constrol din cadrul ANR, iar după rezolvarea problemelor financiare existente, vaporul va face linie permanentă Constanţa - Odessa, transportînd produse petroliere.

Taguri articol


12