MARINARUL PESIMIST O taxă a reuşit să devină motto-ul campaniei electorale a preşedintelui Băsescu şi a partiduleţului păstorit de el, ducând la un adevărat război între Palatul Victoria şi Cotroceni. Cu doar o zi înaintea intrării în vigoare a taxei suplimentare la carburanţi, marinarul de la Cotroceni a readus în discuţie subiectul, printr-o scrisorică în care cere renunţarea la acciză, descriind efectele negative pe care le-ar avea dacă ar intra în vigoare şi eventualele fraude ce s-ar putea produce. El îl ameninţă pe premier că, dacă nu va renunţa la acciză, nu va scoate oamenii la vot! El? Pe Băsescu pare să-l deranjeze şi înţelegerea pe care premierul a făcut-o cu transportatorii, considerând-o un lucru... complicat. În ton cu marinarul-şef, PMP (partidul lui Băsescu) a anunţat că a depus la Guvern o listă cu 300.000 de semnături strânse de la cetăţeni pentru renunţarea la acciză. Ei, lăsaţi că ştim şi noi cum se poate manipula opinia publică atunci când se doreşte asta.
MINCIUNELELE PREZIDENŢIALE Premierul Victor Ponta a ales să-l bată pe Băsescu cu propriile arme. El i-a transmis că benzina şi motorina s-a scumpit, în timpul mandatelor lui, cu 70-90%. Ponta l-a invitat pe Băsescu să prezinte opiniei publice scrisorile pe care i le-a trimis lui Emil Boc ca dovadă a îngrijorării sale pentru preţul crescător pe care românii l-au plătit pentru combustibil din 2009 până în 2012: „Altfel, demersurile sale se înscriu la categoria populism şi demagogie”. El îl avertizează pe Băsescu că va prezenta motivul pentru care preşedintele tace de cinci ani pe acest subiect. În opinia premierului, şeful statului uită de misivele cu pricina, dar se „deranjează“ să scrie acum scrisori pentru a o ajuta pe Elena Udrea la limuzinele folosite de aceasta. Victor Ponta a spus că şeful statului uită şi de faptul că, în mandatul lui Boc, toate preţurile au crescut, cei doi aducând România în „catastrofă bugetară şi economică“: „Cred că preşedintele trebuie să-şi termine mandatul fără a ne mai da de fiecare dată lecţii despre cum să nu facem cum a făcut el“. Premierul spune că, de fapt, România avea cel mai mic preţ la benzină dintre ţările UE şi ocupa locul 23 la preţul pe motorină înaintea introducerii accizei la carburant, dar prin această măsură se doreşte o finanţare pe termen lung pentru cofinanţarea proiectelor de autostrăzi. Pentru un astfel de proiect pe termen mediu şi lung, Ponta a spus că poate suporta „o bătălie electorală şi populistă“.
POVESTEA „DROBULUI DE SARE” NU SE CONFIRMĂ În ceea ce priveşte atenţionarea preşedintelui legată de viitoarele fraude care s-ar putea produce, Ponta a afirmat că este convins că Parchetul, ANAF, SRI şi Direcţia Antifraudă sunt extrem de bine pregătite să combată orice neregulă. Pe de altă parte, premierul spune că Ordonanţa de Urgenţă prin care transportatorii rutieri îşi vor recupera cei 4 cenţi plătiţi la acciza pe carburant va fi aprobată „cel mai probabil“ mâine, în şedinţa de guvern. Practic, Ponta spune că de compensare vor beneficia transportatorii care au peste 7,5 tone, conform sistemului european aplicat de şase ţări europene şi solicitat şi de către România. La rândul său, preşedintele UDMR, vicepremierul Kelemen Hunor, a apreciat că Uniunea consideră că taxa poate fi aplicată, arătând că din calcule rezultă că nu are o influenţă mare asupra preţurilor sau a inflaţiei, aşa cum se speculează.
Transportatorii, avantajaţi
Acciza la motorina utilizată drept carburant în transportul rutier de mărfuri cu autovehicule cu greutatea maximă autorizată de peste 7,5 tone şi în transportul de călători, exclusiv transportul public de călători, cu autovehicule de peste opt locuri va scădea cu 40 de euro/1.000 de litri, potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Reducerea ratei de impozitare a accizei se realizează prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard de accize şi nivelul de accize diferenţiat prevăzut, către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană. Condiţiile, procedura şi termenele de restituire se stabilesc prin Hotărâre a Guvernului. Pe de altă parte, într-un studiu realizat de Daedalus Millward Brown se arată că majorarea accizei la carburanţi va creşte costul mediu anual pe care şoferii români îl alocă alimentării cu combustibil cu 505 lei în cazul benzinei şi cu 415 lei la motorină.