Martorii tăcuţi - vinovaţi şi sancţionaţi!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră în Educaţia constănţeană În lupta împotriva violenţei

Martorii tăcuţi - vinovaţi şi sancţionaţi!

Eveniment 27 Noiembrie 2012 / 00:00 1021 accesări

Atât şcoala, cât şi familia au un rol vital în dezvoltarea şi modelarea personalităţii unui copil, în vederea transformării acestuia într-un adult responsabil. Din păcate, în ultimii ani, responsabilitatea educării copilului a fost pasată de la şcoală la familie şi de la familie înapoi la şcoală, ceea ce a dăunat, în primul rând, elevilor. În acest context, nu este de mirare că unităţile de învăţământ au devenit scena tot mai multor acte de violenţă, în care actorii principali sunt elevii. Mai mult, în ultimii ani, emisiunile TV au avut parte de imagini nemaivăzute în România: elevii care se băteau erau înconjuraţi de colegi care, în loc să ia măsuri pentru aplanarea conflictului (să anunţe profesorul de serviciu, dirigintele sau orice alt cadru didactic din şcoală), făceau galerie bătăuşilor şi îi filmau cu telefoanele mobile. În mod cu totul surprinzător, în general sancţiunile acordate elevilor implicaţi erau de un punct, maxim două scăzute la purtare. Pentru spectatori: nicio măsură disciplinară. Prin urmare, nu e de mirare că, în ultimii ani, a devenit o adevărată modă filmarea bătăilor din clasă şi postarea acestora pe site-urile de socializare, pentru a dovedi cât de „bazaţi” sunt bătăuşii României.

SANCŢIUNI DURE Lucrurile sunt, însă, pe cale să se schimbe, cel puţin la nivelul judeţului Constanţa. Începutul săptămânii a adus veşti foarte proaste pentru elevii constănţeni implicaţi în incidentul de la Şcoala Gimnazială „Adrian V. Rădulescu” din Murfatlar. Reamintim că, pe 23 noiembrie, doi elevi ai şcolii din Murfatlar au început să se lovească, în pauză, ei fiind opriţi de dirigintele clasei, care a şi anunţat conducerea unităţii de învăţământ. Bătaia a avut loc în sala de clasă. În urma şedinţei de Consiliu Profesoral în cadrul căreia au fost analizate evenimentele de vineri, cadrele didactice au decis scăderea notei la purtare la 4 pentru elevul care a început altercaţia, şi nota 7 la purtare pentru cel de-al doilea elev implicat în incident. De asemenea, ambii elevi au primit o mustrare scrisă. În plus, având în vedere faptul că incidentul a avut loc în sala de clasă, cadrele didactice au decis scăderea la 9 a notei la purtare pentru toţi elevii clasei care au asistat la incident şi care au dat dovadă de o atitudine pasivă. „Elevii prezenţi în clasă ar fi trebuit să anunţe un cadru didactic, pentru aplanarea conflictului. Din păcate, nu au făcut nimic, iar cei doi elevi implicaţi, un băiat şi o fată din clasa a VIII-a (fata este cea care a început conflictul), s-au îmbrâncit până când a intrat în clasă dirigintele. Dorim ca, pe viitor, atunci când sunt martorii unor asemenea evenimente, elevii să ia măsuri, în sensul alertării unui cadru al şcolii”, a declarat directorul Şcolii Gimnaziale „Adrian V. Rădulescu”, prof. Ulgean Ene.

SPRIJIN Decizia de a scădea nota la purtare tuturor elevilor care au asistat pasiv la bătaie luată de profesorii constănţeni, prima de acest fel în ultimii 20 de ani, este sprijinită şi de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa. „Până acum, inspectorii şcolari generali se eschivau când venea vorba de violenţa în şcoli. De acum înainte nu mai putem face aşa ceva. Le-am transmis directorilor unităţilor de învăţământ din judeţ să-şi asume conducerea, să fie categorici şi să reinstaureze ordinea în şcoli şi licee. Îi felicit, pe această cale, pentru măsura luată, măsură care este rezultatul unei bune comunicări între echipa ISJ şi managerii unităţilor de învăţământ”, a declarat inspectorul şcolar general al ISJ, prof. dr. Răducu Popescu. El a adăugat că, dacă asemenea măsuri ar fi fost luate din timp, după ce în mediile online a apărut prima înregistrare cu telefonul mobil, care dovedea nu numai pasivitatea colegilor, dar şi faptul că, în loc să caute să aplaneze conflictul, aceştia îi încurajau pe bătăuşi (sau bătăuşe, după caz), atunci fenomenul violenţei în şcoli nu ar fi căpătat o asemenea amploare.

PREVENIRE SAU ÎNCHISOARE De notă scăzută la purtare a avut parte şi un elev din clasa a IX-a a Liceului Teoretic „Ovidius” din Constanţa, care a folosit pauza pentru a se lua la bătaie cu alt coleg. Incidentul a avut loc pe 22 noiembrie. Elevul vinovat a fost sancţionat cu mustrare în faţa clasei şi a consiliului profesoral, precum şi cu scăderea notei la purtare la 7. De asemenea, i s-a recomandat implicarea în activităţile şi proiectele pentru combaterea violenţei derulate la nivelul unităţii de învăţământ. Potrivit vicepreşedintelui executiv al Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi - Învăţământ Preuniversitar, Adrian Topor, comportamentul elevilor este o consecinţă directă a lipsei implicării adulţilor. „Până să se ajungă la bătaie sau îmbrânceli, în comportamentul respectivilor elevi au existat toate semnele care precedă, de obicei, actul violent. Cadrele didactice ar fi trebuit să vadă acele semne şi să acţioneze, pentru a preveni asemenea comportamente”, a spus Adrian Topor. El a adăugat că, pe lângă sancţiuni, sistemul de învăţământ din România trebuie să aibă şi o politică de prevenire a acestor fapte. La rândul său, psihologul Carmen Lungu a declarat că, în lipsa unor măsuri de corectare a comportamentului elevilor cu probleme, faptele violente săvârşite se vor agrava, aceştia riscând să sfârşească în penitenciar. „Este nevoie să mergem pe educaţie, pe prevenire, în caz contrar existând riscul ca faptele de violenţă să se agraveze. Aproape 20-25% din copiii cu comportament violent în timpul şcolii sfârşesc prin a comite fapte de violenţă, ajungând în penitenciar”, susţine psihologul Lungu.



12