Cumpărătorii de maşini second hand din Europa Centrală şi de Est caută, de cele mai multe ori, un model hatchback, cu motor pe benzină, de culoare argintie sau gri, la un preţ mai redus de 6.000 de euro, cele mai cerute mărci fiind Skoda, Renault, Ford, Opel şi Peugeot. Acestea sînt concluziile unui studiu realizat în Cehia, Slovacia, Ungaria şi România, de către specialiştii dealerului “AAA Auto”, care mai arată că, pe lîngă tendinţele generale din regiune, există diferenţe de la o ţară la alta, referitoare la marca sau culoarea maşinii. Analiza arată că, în Ungaria, de exemplu, cea mai populară maşină este Suzuki, produsă local, iar în mod similar, în România, mărcile Skoda, Renault, Ford, Opel şi Peugeot sînt depăşite de Dacia, în ceea ce priveşte volumul vînzărilor. Şi preferinţele pentru o anumită culoare diferă de la ţară la ţară. În Cehia şi Slovacia, culoarea roşie este la modă, pe lîngă argintiu, însă în Ungaria, roşul nu este foarte popular, fiind foarte căutată, în schimb, culoarea neagră. Polonezilor şi românilor le place albastrul, culoare care reprezintă cea de-a doua opţiune după argintiu. Preferinţa clienţilor din România pentru maşinile de culoare gri este evidenţiată şi de ponderea de peste 30% a autoturismelor cu această culoare în vînzările totale de autoturisme noi consemnate anul trecut pe piaţa românească. În schimb, 5% dintre cumpărători îşi doresc o maşină verde, iar 3,5% se orientează către culoarea neagră. Celelalte opţiuni sînt albastru (16%), roşu (14%), alb (13%) şi galben (11%), în timp ce restul culorilor reprezintă doar 7% din totalul vînzărilor. Dincolo de caracterul subiectiv al alegerii unei anumite culori, opţiunea pentru un anumit ton cromatic este asociată cu o serie de variabile, cele mai importante fiind clasa din care face parte autoturismul, particularităţile modelului ales, respectiv vîrsta şi sexul clientului. De exemplu, femeile îşi manifestă preferinţa pentru culori aprinse, cum este roşul, în timp ce bărbaţii, din considerente practice, preferă culorile deschise, pe care praful şi zgîrieturile nu sînt atît de vizibile. Pentru maşinile mici, citadine, sînt preferate culorile deschise, în special argintiul şi auriul, în timp ce pentru maşinile mari, cu tracţiune integrală, se caută culori mai închise, astfel încît acestea să dea o notă mai impozantă, în acest caz fiind apreciate culorile gri închis, bleumarin şi negru. Cercetarea a evidenţiat diferenţe semnificative între est-europeni în ceea ce priveşte preferinţa pentru motoarele diesel. În România, 49% din autoturismele vîndute de AAA Auto anul trecut erau echipate cu motoare diesel. Analiza a scos în evidenţă diferenţe între statele est-europene şi în ceea ce priveşte vechimea maşinilor. În România, unde existenţa taxei de primă înmatriculare favorizează importurile de maşini mai noi, 34% din clienţi au cumpărat maşini cu o vechime de pînă la trei ani, pe cînd în Polonia şi Cehia, ponderea este de 18%, în Ungaria, de 16%, iar în Cehia, de 12%. Referitor la opţiunea pentru anumite versiuni, în Cehia, cererea pentru modelele break este de trei ori mai mare faţă de Ungaria. România, este, în schimb, o ţară a modelelor sedan, care acoperă 27% din totalul vînzărilor. Aprox. două treimi dintre românii care achiziţionează un autoturism nou de provenienţă străină au venituri lunare de peste 500 de euro, iar peste o treime cîştigă peste 1.000 de euro. În cadrul unui anumit model, diferenţele între cei cu venituri mari şi cei cu posibilităţi mai reduse apar mai ales în alegerea dotărilor opţionale sau a anumitor variante de motorizare - diesel sau pe benzină.