O delegaţie olandeză a participat, ieri, la Constanţa, la conferinţa de închidere a proiectului MATRA, care a avut ca scop implementarea standardelor europene de securitate portuară, după modelul Portului Rotterdam. Programul MATRA s-a desfăşurat pe o perioadă de 24 luni, între anii 2008 şi 2010 şi a fost promovat de către Inspectoratul General al Poliţiei Române, beneficiari fiind Serviciul Transporturi, Autoritatea Navală Română, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa şi Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi. În această activitate s-au implicat Ministerul Afacerilor Externe Olandez, Ministerul Olandez de Interne, precum şi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Ministerul Administraţiei şi Internelor din România. Scopul proiectului a fost de a împărtăşi omologilor români experienţa pozitivă câştigată în Portul Rotterdam cu privire la implementarea măsurilor de securitate portuară, conform normelor europene în materie.
ANALIZĂ DE RISC. Obiectivele urmărite şi obţinute prin derularea proiectului, au vizat crearea unui plan de securitate portuară îmbunătăţit pentru Portul Constanţa, care să servească drept model pentru alte porturi maritime, îmbunătăţirea controlului planurilor de securitate a facilităţilor portuare şi întărirea cooperării operaţionale între agenţiile de aplicare a legii în domeniul controlului trecerii frontierei şi criminalităţii portuare. În baza analizelor de risc furnizate de partenerii olandezi au fost iniţiate planuri de acţiune pentru prevenirea şi combaterea contrabandei, a fraudelor vamale şi fiscale şi a traficului cu produse contrafăcute ori piratate. În urma adoptării noului mod de lucru, numai la capitolul infracţiuni de contrabandă s-a consemnat o creştere cu 300% a numărului de constatări faţă de anul 2007, iar valoarea bunurilor disponibilizate în Portul Constanţa se estimează la aproape 7 milioane euro. Proiectul a avut un buget de 400.000 de euro, iar importanţa lui este cu atât mai mare cu cât în anul 2011 se va adopta la nivelul Comisiei Europene o nouă directivă privind securitatea portuară.