După ce au dat tonul grevelor din această primăvară, tot mecanicii de locomotivă sînt cei care pun capăt protestelor. Consideraţi rebelii sistemului feroviar pentru că au refuzat să semneze cu Ministerul Transporturilor, pe 26 martie 2008, armistiţiul care punea capăt conflictului de muncă în schimbul unor salarii de 540 de lei, sindicaliştii Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă şi-au menţinut cererea de obţinere a unor cîştiguri net superioare. Trecînd peste ameninţările cu declanşarea grevei generale sau soliile de pace trimise de liderii sindicali la Palatul Victoria, mecanicii de locomotivă au rezistat presiunii psihologice şi au refuzat să accepte salarii mai mici de 570 de lei. În pofida faptului că administraţia a refuzat iniţial să aplice majorările salariale, fapt care i-a determinat pe sindicalişti să ceară Inspecţiei Muncii verificări pentru a obliga CFR Marfă să intre în legalitate, pînă la urmă dreptatea a fost tot de partea feroviarilor. Potrivit liderului Uniunii Sindicale „Feroviarul” Constanţa, Vasile Anghel, asul din mîneca mecanicilor de locomotivă a fost reprezentat de actul adiţional semnat de aceştia cu CFR Marfă, şi înregistrat, în februarie 2008, la Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială a Sectorului 1 Bucureşti. Prin acest demers, mecanicii de locomotivă nu doar că au fost singurii care au obţinut prelungirea contractului de muncă, ci au pus Compania CFR Marfă în situaţia de a le recunoaşte cele mai mari salarii din calea ferată. „A fost o bătălie cîştigată prin diplomaţie de mecanicii de locomotivă, iar consecinţele acestei strategii sînt deja vizibile în sistemul feroviar. Aşa se face că, în timp ce noi am reuşit să obţinem doar nişte salarii de 500 lei, de la 1 martie sau 540 lei, de la 1 iulie, colegii noştri vor primi 570 de lei chiar de luna viitoare. Mulţi salariaţi se gîndesc la faptul că au acţionat în grabă şi nu au cerut mai mulţi bani, însă acum nu se mai poate face nimic. Noi am renunţat la proteste, astfel că speranţele celor mai mulţi ceferişti pentru obţinerea unor salarii mai mari sînt legate de negocierile care vor avea loc la începutul anului 2009”, a declarat Vasile Anghel.
“Punem sechestru şi pe biroul lui Orban”
Deşi deocamdată feroviarii au îngropat securea războiului în privinţa salariilor, sindicatele continuă lupta cu cele trei administraţii - Marfă, Călători şi Infrastructură - pentru obţinerea primelor restante din 2005. Vasile Anghel susţine că zeci de mii de salariaţi din întreaga ţară - 300 numai la Constanţa - ar fi trebuit să primească, în ultimii trei ani, primele cuvenite de Ziua Ceferistului. Cum cele două părţi nu au ajuns la niciun consens, iar disputa a fost mutată în instanţă, ceferiştii aşteaptă ca magistraţii să le dea dreptatea cuvenită. „Anul trecut, pe 30 noiembrie, am cîştigat procesul cu administraţiile feroviare, însă acestea au apelat la recurs. Este interesant faptul că, deşi am încercat să găsim o rezolvare amiabilă la această problemă, administraţiile au refuzat să accepte înfrîngerea, ba chiar ne-au pus beţe în roate. Ultima dată au refuzat să trimită avocatul la înfăţişarea pe care o aveam la Constanţa, pe motiv că este summit-ul NATO şi acesta nu poate sosi la timp”, a declarat Anghel. Liderul sindical constănţean a precizat că o nouă înfăţişare este programată pentru data de 22 aprilie, însă în cazul în care justiţia va susţine demersul salariaţilor, aceştia sînt decişi să aplice chiar metoda sechestrului asigurator pe bunurile companiilor. “Este o soluţie pentru recuperarea datoriilor restante. Dacă este cazul, punem sechestrul şi pe biroul lui Ludovic Orban şi pe sediile administraţiilor, mai ales că aceasta este o metodă tipic penelistă. Spun acest lucru întrucît, în urmă cu doi ani, conducerea liberală a finanţelor publice constănţene a acţionat într-un mod similar în litigiul dintre administraţie şi Uniunea Sindicală Feroviarul”, a mai declarat Anghel.