Aproximativ 600 de mesaje au fost înregistrate în ultima lună la centrul operaţional „Ce te doare?” (linia a fost înfiinţată din ordinul ministrului Sănătăţii, dr. Ion Bazac, pentru a înregistra deficienţele semnalate de către pacienţi în asigurarea asistenţei medicale şi problemele medicilor în exercitarea profesiei - n.r.) al Ministerului Sănătăţii (MS), un sfert din sesizări vizînd comportamentul medicilor, 20% asistenţa medicală în spitale, 18% sectorul farmaceutic, restul -sectorul legislativ şi al asigurărilor de sănătate. Ministrul Sănătăţii, Ion Bazac, a prezentat, ieri, al doilea raport cu privire la funcţionarea centrului de sesizări “Ce te doare?”, aferent perioadei 23 februarie - 11 martie. Conform situaţiei prezentate, în acest interval au fost transmise MS aproximativ 600 de mesaje telefonice şi e-mailuri. “Am promis că voi prezenta periodic problemele ridicate de către pacienţi şi medici prin intermediul centrului operaţional “Ce te doare?”, pentru că încă de la început am gîndit aceast proiect pe termen lung, şi nu ca pe un răspuns punctual în faţa unei crize. Linia de comunicare “Ce te doare?” nu are doar rolul de a semnala probleme punctuale, ci este importantă pentru că poate oferi permanent pulsul sistemului, ghidîndu-ne astfel în procesul de reformare a acestuia. Toate sesizările sînt analizate şi primesc răspunsuri privind modul în care au fost soluţionate”, a declarat ministrul Sănătăţii. Aproape un sfert din sesizări au vizat sectorul sănătăţii publice, fiind semnalate probleme legate de comportamentul medicilor de familie, precum refuzul eliberării de prescripţii gratuite, acceptarea cadourilor în schimbul serviciilor medicale prestate, nerespectarea programului de lucru, comercializarea de medicamente prin intermediul cabinetelor medicale proprii. De asemenea, a fost reclamată starea precară de curăţenie din anumite unităţi sanitare, precum şi timpul lung de aşteptare pentru tratament în centre de recuperare sau de sănătate. Demnitarul a spus că au fost recepţionate şi mesaje de mulţumire adresate anumitor cadre medicale, pentru comportamentul medical şi uman de excepţie din cadrul Spitalului de Boli Infecţioase Călăraşi, Spitalului nr. 1 Craiova, Spitalului de Recuperare Neurologică Piatra Neamţ şi Spitalului Elias Bucureşti.
Mai multe nemulţumiri decît mulţumiri
Aproape 20% dintre mesaje se referă la asistenţa medicală în spitale şi reclamă durata mare de aşteptare pentru intervenţii chirurgicale programate, tratamentele inadecvate, solicitarea plăţii materialelor sanitare, lipsa de interes a medicilor privind tratamentul bolnavilor, cazuri de posibil malpraxis aflate în curs de investigare. Alte 18% din sesizări vizează sectorul farmaceutic şi semnalează lipsa de medicamente în anumite judeţe sau localităţi, solicitarea reintroducerii anumitor medicamente pe listele care beneficiază de compensare şi lipsa laptelui praf gratuit. Restul mesajelor au vizat sectorul legislativ şi al asigurărilor de sănătate (nemulţumiri legate de rezolvarea contestaţiilor înaintate comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, solicitarea de informaţii privind costurile anumitor servicii medicale, eliberarea anumitor acte), pe cel al resurselor umane (lipsa posturilor de încadrare a medicilor rezidenţi conform specialităţii absolvite, neacordarea anumitor drepturi salariale, lipsa medicilor specialişti din anumite localităţi) sau aspecte care nu ţin de competenţa MS.