A trecut o lună de la implementarea cardului național de sănătate în sistemul sanitar. Atât reprezentanții Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), cât și cei ai Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) și-au expus, ieri, punctele de vedere după cele 30 de zile de utilizare a cardurilor. ”Acceptăm și înțelegem nevoia cardului, dar, așa cum am estimat, lucrurile făcute prost nu au cum să dea rezultate. Ani de zile am fost restricționați de la menirea noastră de medici și ne-am făcut meseria printre piedici din ce în ce mai sugrumătoare. Cardul e deosebit de important ca instrument de control, de urmărire a banilor, dar abia atunci când CNAS va fi în stare să-l facă să funcționeze optim! Acum, grație sistemului execrabil în care a fost implementat cardul, relația noastră cu pacientul este profund viciată de frustrarea acumulată de ambele părți. Transparentizarea cheltuielilor din sistem nu trebuie să se facă prin deprofesionalizarea noastră și cu prețul sănătății cetățenilor”, potrivit reprezentantelor SNMF și FNPMF, dr. Doina Mihăilă și dr. Rodica Tănăsescu.
SOMAȚII Astfel, ele somează decidenții să accepte realitatea, și anume că nu au pregătit suficient sistemul, cardul nu poate să fie în acest moment unicul instrument de validare și decontare a serviciilor acordate! ”Cerem să existe o comunicare eficientă, atât cu dezvoltatorii de softuri, pentru remedierea imperfecțiunilor, cât și cu furnizorii de servicii medicale de la toate nivelurile, chiar instruiri tehnice acolo unde se cere. Cerem recunoașterea valorii implicării noastre și încetarea blamării, a desconsiderării și chiar a culpabilizării medicilor de familie, în primul rând în fața pacienților”, potrivit oficialilor medicilor de familie. Ei au adăugat că este nevoie de o creștere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corectă a furnizorilor înainte de implementarea oricărei modificări, iar upgrade-urile trebuie să se producă în afara programului de lucru, pentru a evita dezastre ca acelea din 4, 5 și 27 mai.
PRINCIPALELE PROBLEME Principalele probleme au fost și rămân la validarea serviciilor (aici vorbim de conexiunea sistemului informatic unic integrat - SIUI, nu de cardul electronic de asigurări de sănătate - CEAS), la verificarea calității de asigurat, la validarea biletelor/concediilor, lucruri care se fac în SIUI și nu în CEAS, explică reprezentanții medicilor de familie. Serverul cardului a mers cu dificultate, s-au putut citi cardurile, dar nu s-au putut valida serviciile efectuate pe baza acestora, doar s-au putut semna serviciile folosind semnăturile electronice. ”Solicităm CNAS să pună la dispoziție date detaliate pe furnizori! Cerem să înceteze atitudinea dictatorială în relația cu noi și să fim văzuți ca adevărați parteneri. Considerăm că sabotajul de care s-a vorbit în primele zile ale implementării cardului nu este, în realitate, la furnizori, ci tocmai la nivelul CNAS, care furnizează, de fapt, numeroase instrumente de limitare a cheltuirii banilor nu prin controlul real, ci prin nefuncționarea sistemelor informatice”, potrivit medicilor de familie. Aproximativ 70% din serviciile medicale sunt acordate pe baza cardului național de sănătate, acesta funcţionând mai bine decât s-au aşteptat autorităţile - cel puțin așa a apreciat, în urmă cu două zile, preşedintele CNAS, dr. Vasile Ciurchea.
Atenționări!
Medicii atenționează că, în conformitate cu noul Cod Penal, constituie infracțiune restricţionarea accesului la date ori împiedicarea în orice mod a funcţionării unui sistem informatic, în scopul de a obţine un beneficiu material pentru sine sau pentru altul, dacă s-a cauzat o pagubă unei persoane. În acest moment sunt păgubiți cetățenii României care nu pot beneficia se serviciile medicale la care au dreptul prin lege.