Companiile americane din domeniul internetului oferă spaţii de comunicare grupurilor teroriste, acuză, într-un editorial apărut în ”Financial Times”, Robert Hannigan, directorul Serviciului guvernamental britanic de spionaj (GCHQ), cerând reconfigurarea echilibrului între viaţa privată şi securitate. Membrii grupului terorist Stat Islamic exploatează puterea internetului pentru a genera o ameninţare islamistă de amploare aproape mondială. Provocarea pe care această organizaţie teroristă o reprezintă pentru guverne şi agenţii de securitate este uriaşă şi poate fi abordată doar printr-o cooperare mai mare din partea organizaţiilor active în domeniul tehnologiei informaţionale, scrie Robert Hannigan, noul director al GCHQ.
”Teroriştii utilizează de mult timp internetul. Dar abordarea reţelei teroriste SI este diferită. În timp ce al-Qaida considera internetul drept un spaţiu de difuzare a unor materiale în mod anonim şi de a discuta în obscuritate, grupul SI a descoperit că mediile online sunt canale de promovare, de intimidare a lumii şi de a radicaliza noii recruţi”, explică Hannigan, notând că islamiştii din cadrul reţelei teroriste utilizează platforme de socializare precum Twitter, Facebook şi WhatsApp. Oficialul britanic pledează pentru iniţierea unei dezbateri între guvernele statelor democratice şi companiile din domeniul tehnologiei informaţionale, în vederea unui nou acord privind raportul dintre libertăţi civice şi securitatea naţională. ”Companiile online trebuie să participe la dezbaterea publică despre viaţa privată. Trebuie să arătăm că suntem responsabili de modul în care sunt utilizate informaţiile, în scopul protejării oamenilor”, a insistat Robert Hannigan, cerând o dezbatere matură despre viaţa privată în era digitală. ”Viaţa privată nu a fost niciodată un drept fundamental, iar polemicile pe acest subiect nu trebuie să fie o cauză de amânare a deciziilor urgente şi dificile privind securitatea”, a argumentat directorul GCHQ.