Sîntem codaşi printre ţările europene din punct de vedere al mediului concurenţial bancar, arată o analiză realizată de agenţia de consultanţă Capgemini. În România există o diferenţă de pînă la 60% între costul serviciilor bancare de la o instituţie la alta, în timp ce în zona euro, diferenţele de preţuri se situează în medie la 37%. România are unul dintre cele mai slabe medii concurenţiale din sectorul bancar european, spun experţii agenţiei de consultanţă Capgemini. Dacă la noi există o diferenţă de pînă la 60% între costul serviciilor bancare de la o instituţie la alta, în Marea Britanie, cea mai competitivă piaţă din lume, diferenţa este de doar 5%. Austria se clasează după Marea Britanie cu o diferenţă de doar 6% între cea mai ieftină bancă şi o altă instituţie din acelaşi sector. Pentru aceleaşi operaţiuni, în România, dacă un client nu face o analiză amănunţită a ofertelor disponibile pe piaţă, poate plăti cu peste 50% pentru aceleaşi operaţiuni. Pe de altă parte, în băncile din zona euro, spre deosebire de România, clienţii sînt taxaţi cel mai mult pentru plăţile efectuate şi cel mai puţin mai pentru administrarea conturilor. De exemplu, în Austria, Belgia, Irlanda sau Portugalia, aceste tipuri de venituri acoperă peste 50% din veniturile băncilor, iar în Franţa şi Spania, ponderea ajunge la 70-80%. În schimb, utilizarea numerarului, care la noi este taxată extrem de sever, este gratuită în Occident, pentru cele mai multe operaţiuni bancare. În analiza experţilor de la Capgemini au fost incluse 9 bănci, printre care BCR, BRD, CEC şi Banca Transilvania.