Mersul „cu naşul” dăunează grav... libertăţii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Abia acum... Caracatiţă ceferistă decapitată

Mersul „cu naşul” dăunează grav... libertăţii

Eveniment 26 Octombrie 2012 / 00:00 335 accesări

Absolut toată lumea, indiferent că o recunoaşte sau nu, a mers, cel puţin o dată în viaţă, „cu naşul”. Şi, de ce nu să fi mers? La urma urmei, nu făceau rău nimănui şi toţi aveau de câştigat (exceptând CFR): ei pentru că nu plăteau preţul întreg al biletului, iar controlorul pentru că-şi mai rotunjea salariul. În realitate, lucrurile stau cu totul altfel, după cum au dovedit-o anchetatorii din Braşov, iar banii luaţi de controlori de la călătorii fără bilet ajung chiar şi în buzunarul directorilor din cadrul CFR Călători. O operaţiune fără precedent a fost declanşată, ieri, de procurorii din Braşov, ancheta vizând suspiciuni de fapte de corupţie. Surse judiciare afirmă că ancheta ar fi pornit de la regionala CFR Braşov şi ar fi fost extinsă apoi la toate regionalele CFR, fiind vizaţi zeci de controlori de tren care ar fi luat mită de la călători care circulau fără bilet. „Este un dosar foarte complex, cu foarte multe infracţiuni legate de fapte de corupţie”, a declarat purtătorul de cuvânt al parchetului Tribunalului Braşov, Alina Popescu. Potrivit surselor citate, atât controlorii, cât şi cei care făceau supracontrol în trenuri luau bani de la călătorii prinşi fără bilet, după care împărţeau sumele cu directori din cadrul companiei CFR Călători. Până în prezent au fost emise nici mai mult, nici mai puţin de 81 de mandate de aducere pe numele unor angajaţi de la mai multe regionale CFR Călători din ţară. Ceea ce şochează (pe lângă numărul mare de mandate şi faptul că erau implicaţi chiar şi funcţionari din posturi de conducere) este faptul că, deşi mersul „cu naşul” este un obicei care datează de la introducerea transportului feroviar de persoane, abia acum au fost luate măsuri. Acest lucru a fost remarcat şi de premierul Victor Ponta, care a declarat că este foarte bine dacă s-au luat măsuri împotriva „unor scheme de corupţie care există de foarte mult timp”, adăugând că este păcat că se întâmplă aşa târziu.

SPOR PENTRU CONDIŢII GRELE ŞI PERICULOASE! Spre deosebire de călătorii CFR, care nu primesc nicio reducere la bilet pentru aspectul vagoanelor, al grupurilor sanitare, pentru întârzierile de zeci şi sute de minute ale trenurilor, conductorilor li se recunosc şi condiţiile grele de la locul de muncă. Ei primesc un spor pentru condiţii grele de muncă feroviară şi un altul pentru condiţii periculoase, ambele în valoare de 15% din salariul de bază, conform Contractului colectiv de muncă valabil pentru 2012-2013.

Naşii şi şefii de tren au dreptul, de asemenea, la un concediu de odihnă suplimentar, mai mare decât cel de 24 de zile lucrătoare acordat în mod standard tuturor angajaţilor de la CFR. Conductorii au 30 de zile de concediu, iar şefii de tren 31 de zile de odihnă pe an. Salariile de bază ale conductorilor de tren variază între 942 lei şi 1.109 lei pe lună, şefii de tren primesc între 1.140 lei şi 1.179 lei, iar controlorii de bilete pot ajunge la un salariu de bază de 1.277 lei. Dintre muncitorii calificaţi de la CFR Călători, cele mai mari salarii de bază le primesc instructorii, mecanici instructori şi operatorii de manevre din staţii: între 1.611 lei şi 1.662 lei.

Taguri articol


12