Cu o populație sub 300.000 de locuitori, Constanța se numără printre orașele mari ale țării, dar nicidecum nu este vreo metropolă. La numărul de autoturisme stăm însă foarte bine, mai ales vara, când mii de turiști aleg să vină pe litoral cu propriile mașini. Așa că suntem obișnuiți cu statul în trafic, cozi interminale și timp pierdut prin mijloacele de transport. Dar când asta se întâmplă și aproape de sfârșitul toamnei, și nu atunci când plouă, ci când soarele strălucește pe cer, este prea mult. Și nu vorbesc de centrul orașului, sufocat deja de mașini parcate aiurea sau ieșite pur și simplu la plimbare, pentru care nu ar fi o idee rea taxarea suplimentară, așa cum s-a gândit, mai nou, și madam Firea să facă la București. Dar fără referendum, că cineva trebuie să-și asume niște decizii, dacă tot își umple buzunarele cu un salariu mult peste medie.
Blocat pe Pasajul Cumpenei
Dacă te întorci pe drumul dinspre stațiuni, greul începe chiar de la intrarea în oraș. Coadă la semaforul din Km 5, mașini de mare tonaj și o viteză perfectă pentru cursele de melci. Și dacă încerci să te relaxezi și să deschizi un pic geamul ca să te bucuri de ultimele raze ale soarelui înainte de gerul aspru al iernii, ai greșit. Tot ce primești este un miros puternic și înecăcios venit de la nenumăratele țevi de eșapament din jurul tău. Reușești totuși să-ți păstrezi calmul și faci dreapta, îndreptându-te spre CET, cu gândul că, odată cu intrarea pe strada Soveja, lucrurile vor intra în normal. Țeapă! Nu numai că nu scapi de aglomerație, dar intri în haos. De departe vezi coada imensă de pe Pasajul Cumpenei. Sau mai bine spus, de la intrarea pe podul unde au început lucrările, dar, cu ajutorul autorităților locale, s-au și oprit de luni bune. Îți pierzi un pic răbdarea, când vezi că înaintezi cu câțiva centimetri pe minut, dar te amăgești cu gândul că nu ești singurul în această situație. Pentru că și pe bulevardul I.C. Brătianu, care se intersectează cu Soveja, este o coadă la fel de impresionantă. Marele sens giratoriu, care ar fi trebuit să ajute la trafic, mai rău l-a încurcat. Te apucă însă nervii când unul mai șmecher, la volanul unui BMW de teren, depășește întreaga coloană și forțează intrarea pe pod, unde se circulă pe o singură bandă.
Reguli doar pentru "fraieri"
"Distracția" continuă și după ce treci de sensul giratoriu. Același blocaj și șoferi care nu au cea mai mică urmă de respect față de colegii din trafic. Se circulă după regula „care are mai mult tupeu și mașina mai mare“. Nu semnalizare, nu acordare de prioritate, nu bun simț. Încă un sens giratoriu, aceeași poveste. Minute bune de așteptare și atenție mare să nu te trezești cu mașina lovită de vreun "bizon", decis să-și facă singur drumul liber. Culmea, traficul se limpezește când te apropii de intersecția cu bulevardul Tomis, cea mai aglomerată arteră a orașului. Dacă mă gândesc bine, explicația este simplă: aici sunt semafoare, nu sensuri giratorii. Bine, asta nu-i ajută prea mult pe conducătorii auto de care vin pe Tomis și stau de le vine acru la semaforul din Tomis 3. Așa că respiri ușurat după ce ajungi la destinație și ai parcurs în peste 40 de minute un drum care nu trebuia nici măcar 20 de minute.
În regulă, am înțeles cu toții că numărul de mașini a crescut enorm în ultimii ani, mult peste capacitatea infrastructurii rutiere a orașului, rămasă aproape neschimbată de pe vremea comuniștilor. Dacă totuși autoritățile nu ar mai închide poduri degeaba, dacă am avea un sistem decent al mijloacelor de transport, dacă și-ar face și poliția rutieră apariția pe șosele, dacă șoferii ar respecta regulile și ar da dovadă de bun simț, poate că nu ne-am mai pierde ani buni din viață așteptând în trafic.