Seria accidentelor aviatice în care sunt implicate MiG-uri continuă. Deşi pericolul de a zbura cu aceste avioane a fost şi este demonstrat statistic, mai mulţi piloţi pierzându-şi viaţa din cauza defecţiunilor la motoarele aeronavelor, nimic nu pare să le elimine din hangarele Ministerului Apărării Naţionale (MApN). Reamintim că, în februarie 2005, reprezentanţi ai MApN au declarat că, la nivelul instituţiei, s-a luat decizia să se renunţe la avioanele MiG 21 Lancer, acestea urmând să fie scoase de tot din uz până în anul 2013. Alte comentarii sunt de prisos!
Potrivit comunicatului de presă transmis de către MApN cu privire la accidentul aviatic in județul Constanța, petrecut luni, 12 iunie, în jurul orei 11.15, în apropiere de aeroportul Mihail Kogălniceanu, în zona localității Nazarcea,"După executarea misiunii, la întoarcerea către Mihail Kogălniceanu, pe timpul executării manevrelor de aterizare, pilotul a raportat o defecțiune majoră la motor, cu deteriorarea parametrilor de funcționare ai acestuia.Conform procedurilor, pilotul s-a catapultat, aeronava prăbușindu-se în zona menționată, în afara ariilor locuite."
După cum menţionam mai sus, mai mulţi piloţi şi-au pierdut viaţa în accidente de aviaţie, în care au fost implicate avioane militare de tip MIG 21. În martie 1993, două avioane MIG 21 s-au ciocnit, explodând în aer, deasupra comunei Sprâncenata, din judeţul Olt. Accidentul s-a soldat cu moartea ambilor piloţi. În acest caz, ancheta a demonstrat că vina a aparţinut persoanei din turnul de comandă care coordona cele două aparate.
Pe 17 mai 1994, un avion MiG 21 s-a prăbuşit lîngă Timişoara, iar pilotul a murit.
În septembrie 1994, un MiG 21 a căzut la Furculeşti, Teleorman, iar pilotul nu a supravieţuit. Tot în septembrie 1994, un MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui exerciţiu pe poligonul de la Bogata, de lângă Turda.
În iulie 1995 s-au înregistrat alte două accidente în care au fost implicate aeronave de tip MiG 21. Primul aparat s-a prăbuşit în iulie, la numai 15 minute după decolarea de la UM din Deveselu. În urma accidentului, piloţii au decedat. Cel de-al doilea avion a căzut, o lună mai târziu, pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Piloţii au supravieţuit, prin catapultare.
În 21 februarie 2002, un avion de luptă MiG 21 Lancer, aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti, s-a prăbuşit într-un lac piscicol din apropierea municipiului Călăraşi. Pilotul aflat la manşa aparatului şi-a pierdut viaţa.
O lună mai târziu, în 26 martie 2002, un MiG 21 Lancer care făcea parte din escadrila de avioane de luptă de la U.M. din Câmpia Turzii şi efectua un zbor de antrenament s-a prăbuşit. Pilotul s-a catapultat şi a reuşit să se salveze.
În 25 septembrie 2003, un avion militar de tip MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în satul Viişoara, lângă Turda, judeţul Cluj. Aparatul a fost distrus în totalitate, iar pilotul nu a reuşit să se catapulteze înainte impactului cu solul şi a murit. Cauza accidentului a fost, conform autorităţilor militare, dezorientarea spaţială.
Pe 26 august 2004, două avioane de vânătoare MiG 21 Lancer, de la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii s-au ciocnit în timpul unui exerciţiu aerian de interceptare. Cele două aparate s-au prăbuşit în apropiere de Târgu Mureş, unul în comuna Cristeşti, iar un altul în gospodăria unui sătean din Feldioara. Piloţii militari au reuşit să se catapulteze, dar 3 persoane au fost rănite la sol. Pagubele au fost estimate la 1,1 miliarde de lei vechi.
Pe 22 noiembrie 2006, o aeronavă MiG 21 Lancer, simplă comandă, aparţinând Bazei 71 Aeriană din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit, în 22 noiembrie 2006, în localitatea Beliu, jud. Arad. Aeronava, care executa un zbor de încercare, a căzut în curtea unui depozit de lemn şi s-a înfipt cu botul în pământ, făcând un crater cu adâncimea de şase metri. Pilotul a încercat să evite zona locuită şi n-a mai avut timp să se catapulteze. El a fost considerat de locuitori un erou, pentru că şi-a sacrificat viaţa pentru a evita ca aparatul să se prăbuşească peste sat.
Menţionăm că, în februarie 2005, reprezentanţi ai MApN au declarat că, la nivelul instituţiei, s-a luat decizia să se renunţe la avioanele MiG 21 Lancer, acestea urmând să fie scoase de tot din uz până în anul 2013. Potrivit aceleiaşi surse, flota aeriană română ar fi fost completată cu 48 de avioane de luptă.
Citește și: