Cu teamă de singurătate şi de ziua de mîine, abandonaţi de copii şi batjocoriţi de stat cu pensii mizere, mii de vîrstnici din toată ţara au ajuns să rîvnească la banii cuveniţi ca la ultima speranţă de viaţă. Cei care au încercat să scape de hibele vechiului sistem de distribuire a pensiilor prin intermediul Poştei Române, şi au ales să îşi primească drepturile legale de la instituţiile bancare acreditate de Casa Naţională de Pensii şi alte drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS), sînt supuşi de autorităţi unui adevărat test de răbdare. Pensionarii care îşi primesc banii în cont bancar sau pe card şi care nu şi-au validat talonul primit acasă au luat cu asalt ghişeele Caselor Judeţene de Pensii de teamă să nu rămînă cu buzunarele goale. Potrivit preşedintelui CNPAS, Mihai Şeitan, mulţi bătrîni se calcă pur şi simplu în picioare pentru a-şi valida taloanele care le garantează primirea drepturilor lunare legale, dar la fel de numeroase sînt şi problemele caselor de pensii care nu mai pot face faţă aglomeraţiei. „Legea spune că pensionarii care îşi iau pensia pe card primesc acasă prin poştă aşa numitul talon-orb, pentru care trebuie să semneze. Dacă taloanele nu sînt semnate timp de trei luni consecutiv, pensia nu se mai virează în cont. Prin urmare, acum sînt în această situaţie circa 40.000 de pensionari care riscă să nu mai primească pensia întrucît de luni bune nu şi-au validat taloanele”, a declarat Mihai Şeitan. Aşa se face că pensionarii aflaţi în situaţia de a nu fi semnat timp de trei luni talonul de pensie pentru primirea drepturilor băneşti prin cont bancar, trebuie să se prezinte la casele de pensii de care aparţin cu buletinul şi cu taloanele. „Este necesar ca beneficiarii noştri să semneze lunar acele taloane pentru a evita cazurile în care aceştia dispar şi primesc pensia în continuare. Încă nu există un sistem foarte bine pus la punct ca în momentul în care un pensionar decedează să fim şi noi înştiinţaţi pentru a sista plăţile”, a mai spus Şeitan.
Oficialul CNPAS a recunoscut că haosul care domneşte în aceste zile în sistemul public de pensii este cauzat în egală măsură şi de lipsa acută de personal cu care se confruntă instituţiile din Bucureşti, dar şi din celelalte judeţe ale ţării. Potrivit statisticilor CNPAS, o casă judeţeană care deserveşte în medie peste 100.000 de pensionari, personalul instituţiei este cifrat la aprox. o sută de angajaţi. „În aceste perioade aglomerate, instituţiile nu-şi pot suplimenta numărul de angajaţi, fat care se reflectă în starea dezastruoasă de la ghişee. Este o situaţie dificilă şi care se află pe lista noastră de priorităţi”, a încheiat Mihai Şeitan.
Obligaţi să transmită adresele corecte către Casa de Pensii
Cu toate că numeroşi pensionari au reclamat faptul că începînd din octombrie taloanele mov nu au mai fost distribuite la domiciliu, fiind returnate Caselor Judeţene de Pensii (CJP), reprezentanţii Poştei Române apreciază că aceste situaţii au apărut din cauza beneficiarilor. Astfel, specialiştii susţin că cele mai multe disfuncţionalităţi în distribuirea taloanelor de plată a drepturilor în conturi bancare au apărut în urma neînscrierii adreselor destinatarilor sau prin completarea greşită a documentelor. Pe de altă parte, au fost cazuri, în special în perioada sărbătorilor de iarnă, cînd, deşi avizaţi, pensionarii care nu au fost găsiţi la domiciliu nu s-au mai prezentat la oficiile poştale în vederea ridicării taloanelor. Acordul dintre cele două instituţii prevede ca baza de date cu informaţii legate de beneficiari să fie actualizată periodic de CJP, Poşta Română avînd doar obligaţia de a distribui taloanele, conform adreselor înscrise pe acestea. Potrivit reprezentanţilor Poştei Române, pentru evitarea situaţiilor încare beneficiarii riscă să rămînă fără taloanele de plată de culoare mov, titularii drepturilor de pensionare trebuie să comunice adresele corecte către CJP. Totodată, pensionarii care au mandatat alte persoane pentru ridicarea taloanelor de plată prin bancă trebuie să îşi actualizeze procurile legalizate.